Brev:
Vil ikke sove efter natmad
23. november 2009
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove efter natmad
Hej Helen.
Sidst jeg skrev fik jeg et brugbart svar, så nu prøver jeg igen.
Sallie er blevet 5 måneder og en uge siden sidst. Hun er flyttet ind på sit eget værelse, og sover rigtig godt - den første halvdel af natten.
Hun bliver lagt mellem 19-19.30 i vores seng. Der får hun 220 ml vælling, og falder nemt i søvn. Hvis hun ikke spiser al vællingen gemmer jeg den i køleskabet, og giver hende den som en drømmeflaske ca kl. 22. Tømmer hun flasken kl. 19 giver ikke nogen drømmeflaske.
Hun sover rigtig fint frem til kl. ca. 2. Så vågner hun op, og er sulten. Nogle dage spiser hun 160ml MME, andre dage spiser hun kun 40 ml MME og vil hellere fjolle og snakke. Jeg undgår al øjenkontakt, og snakker ikke til hende.
Når jeg kan fornemme, at hun ikke vil spise mere giver jeg hende sutten, putter hende og forlader værelset. Jeg kan godt gå tilbage et par gange og give hende sutten igen.
Herfra starter showet så. Hun falder ikke rigtig tungt i søvn igen. Hun ligger og snakker, øffer rundt og småsover. Mellem 4-5 laver hun som regel i bleen, og bliver herefter urolig og ked af det. Jeg står op, skifter hende og prøver at lægge hende tilbage i sengen - ofte med højlydt protésteren og tårer.
Engang imellem kan jeg få hende til at sove tæt op af mig i vores seng, men det hører efterhånden til sjældenhederne. Hun bliver tosset, hvis jeg prøver at lægge hende ned sammen med mig.
Jeg vil ikke stå op kl 4 eller 5 - jeg synes det er en skidt vane at lære hende. De få gange, hvor jeg har været nødt til det, har hun fået grød til morgenmad, og er træt og klar til at sove i barnevognen en time senere. Selvfølgelig er der nogle dage, hvor vi kan stå op kl. 5, men jeg vil ikke gøre det permanent.
Hun er ellers et nemt og glad barn. Hun får grød tre gange daglig, lidt frugtmos og meget lidt grøntsagsmos. Jeg ammer hende ikke længere, men hun spiser glad og gerne flaske. Hun får blå Allomin, og har regelmæssig og ingen problemer med sin afføring.
Nogle råd går på at tvinge hende til at blive længere oppe om aftenen, andre at stå op ved et-tiden og give hende en drømmeflaske inden hun vågner helt op af sig selv, nogle siger jeg bare skal trøste hende, når bleen er skiftet, men insistere på, at hun bliver liggende i sin seng til kl 6. Det er bare svært, for hun bliver virkelig gal/ked af det, når jeg ikke tager hende op, men kun trøster.
What to do??