Svar: Vil ikke sove efter natmad
23. november 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
For at kunne vurdere om Sallie vågner på grund af behov for mælk, trøst eller fordi hun måske er parat til at vågne tidligt, så er det nødvendigt at se på hele dagens rytme.
Du fortæller at du giver flaske og at Sallie også er godt igang med skemaden, ofte får hun skemad 3 gange dagligt på lidt frugtmos og det lyder rigtig fint. Men hvordan sover hun i løbet af dagen, hvornår på dagen ligger hendes lure og hendes indtag af mad ..? - Det har alt sammen betydning for hendes søvn om dagen.
Derfor får du her en plan for dagen som jeg forestiller mig at den kan se ud:
Tidlig morgen 04/05: Flaske og sover videre
Morgen 7.30-8: Grød med frugtmos, vand af kop.
Formiddag 9.30: Flaske
Puttes til formiddagslur, sover måske 1 time
Frokost 11.30: Grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - sover måske 2 timer, det er dagens længste lur
Eftermiddag 16-17: Flaske
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - altså en time senere end nuværende
Sen aften 23-24: Drømmeflaske og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Nogle børn er dog 6 måneder inden de kan det, men hvis du følger ovenstående plan, så tænker jeg at det godt vil kunne lade sig gøre :)
Min umiddelbare tanke er altså at du ser lidt på dagens rytme og hvor meget hun sover og spiser om dagen. Hvis hun sover mere end 4 timer i løbet af dagen, så kan det godt gøre at hun får en vågneperiode på 1 time i løbet af natten. Det samme gælder hvis hun bliver puttet for tidligt, da natten samlet set heller ikke må blive for lang.
Det er også sådan at den søvn der ligger efter kl. 16 (3. lur) naturligt vil 'æde' af nattesøvnen og det sker ofte ved at barnet enten går sent i seng, står meget tidligt op eller har en vågenperiode midt om natten ... De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan undvære den 3. lur, men se hvordan det kan fungere hos jer.
Som du kan se af planen er der fortsat rigtig mange flasker i løbet af en dag og det er en god idé at have en flaske aften, sen aften og tidlig morgen. Det at sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer - det vil ofte være sådan at barnet sover fra f.eks. 20 til 02 som du beskriver eller f.eks. fra kl. 23 til 05 ... Sidstnævnte kan for de fleste være rigtig rart, så en drømme flaske sen aften inden du selv går i seng, som hun kan spise mere eller mindre i søvne kan godt give god nattero indtil hun så vågner og naturligt har brug for mælk igen kl. 05 ...
Håber mine tanker og ovenstående plan hjælper dig lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske