Brev:
Søvn og hyppig afføring
27. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Søvn og hyppig afføring
Hej Helen
Jeg har en 3 mdr. gammel søn, som er en meget glad, aktiv og vågen(!!) lille dreng. Som så mange andre sætter jeg naturligvis pris på, at så meget af hans (relativt sparsomme) søvn ligger om natten, hvor jeg jo selv helst vil sove.
Det generer mig som sådan ikke så meget at få afbrudt min søvn ved at stå op og amme ham nogle gange, så længe jeg bare får en 7-8 timer sammenlagt. Problemet er imidlertid, at min søn stadig har meget hyppig afføring (4-6 gange dagligt), og jeg bliver således typisk nødt til at skifte ham om natten.
Det går også fint, hvis jeg skal skifte ham ved første natamning ved en 1-2 tiden, for der er han fortsat meget træt og efter en kort efterfølgende amning, sover han trygt videre. MEN typisk er klokken snarere 4-5 (ved anden natamning), at der er afføring, og på dette tidspunkt bliver han lysvågen, når jeg skifter ham, og selvom jeg efterfølgende ammer ham, falder han ikke rigtig i en god søvn igen, og han vågner typisk, så snart jeg lægger ham tilbage i sengen.
Hvis der ikke er behov for at skifte ham, ammer jeg ham blot, og han sover videre i en times tid. Sundhedsplejersken fortalte mig ved sidste besøg (for 4 uger siden), at jeg kunne forvente, at der ville begynde at gå dage mellem afføring, hvilket jeg jo -pga. den tætte sammenknytning til nattesøvnen - har set stort frem til, men indtil videre er der altså ikke sket fremskridt på dette område :-(
Mit spørgsmål er derfor, hvor længe er det normalt at børn har så hyppig afføring, kan man gøre noget, og vil det blive bedre, når han begynder at få fast føde?
Med venlig hilsen
Glennie