Svar: Søvn og hyppig afføring
27. maj 2004
Alder:
3 mdr.
Kære Glennie
Jeg kan godt forstå at det er hårdt at skulle skifte flere gange om natten, men det er højst sandsynligt kun i en periode.
Når din søn begynder på mere fast føde vil hans afføringsmønster naturligt ændre sig.
Jeg kan ikke sætte tid på, hvornår der vil begynde at gå længere imellem hans afføringer. Nogle børn der bliver ammet har afføring flere gange dagligt og andre børn har flere dage imellem afføringer, hvilket er helt normalt.
Hvis du ammer forholdsvis meget om aftenen, så kan det måske være en løsning at du forsøger at lægge ham lidt hypppigere til i løbet af dagen, hvor man ofte også har mere mælk. Så du på den måde får ham fyldt godt op her og han kommer af med det meste afføring i dagstimerne.
Måske er der en sammen hæng imellem det du spiser og hans hyppige afføringer. Prøv at overveje om du spiser noget, der kan sætte ekstra gang i hans mave. Jeg synes bestemt ikke at du skal gå på diæt, det har ingen af jer glæde af, men måske kunne du prøve at undvære bestemte fødevare i en periode på ca 14 dage og se om det gør en ændring. Det kan f.eks. være indtaget af kaffe, cola, kål, løg, jordbær, chokolade du kan skære ned på.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske