Brev:
Slut med natflasken - Hvordan?
23. november 2009
Alder:
6 mdr.
Slut med natflasken - Hvordan?
Hej Helen!
Min datter på nu snart 6 måneder er, som også jeg har skrevet til dig før om, en meget småtspisende pige!... Hun spiser ikke meget af flasken, heller ikke meget skemad af gangen, desværre!
Hun tager max 40-90 ml i flasken af gangen om dagen men får så grød om middagen og aftenen, hvor hun spiser 1 dl. ca - dog mest om aftenen.
Hun får så, som du måske kunne regne ud en formiddagsflaske og en eftermiddagsflaske samt en godnatflaske når hun skal lægges i seng, som en del af vores putteritual!
Problemer er så bare, at hun indtager 2 flasker om natten i mere eller mindre sovende tilstand. Så man kan vel sige, at hun har hendes hovedmåltider om natten - hvilket jo ikke er hensigtsmæssigt! Hun kan sagtens tømme en 200 ml. flaske på ingen tid om natten de der 2 gange.
De sidste nætter har jeg så "rationeret" hendes natflasker til max 120 ml. så hun ikke får så meget - Og jeg har så i løbet af ugen tænkt mig at gå yderligere ned til 90 ml. - Så hun får slukket tørsten, men ikke bliver mæt. - For at se om jeg kan vende hende til at være sulten om dagen - og ikke om natten!
Men er det den rigtige måde at gøre det på?
Min Sundhedsplejerske foreslog vand i sutteflasken istedet - Men det vil hun absolut ikke være med til! Og så bliver hun jo gal - og bliver endnu mere vågen!
Hun kommer i seng mellem 19 og 21 afhængigt af hendes sidste lur. Der får hun så en flaske med ca. 150 ml. Så vågner hun kl. 24-01 ca. og får flaske og igen mellem kl. 3-5 om natten. Hun sover jo fint og flot om natten. Vi står op mellem 5 og 7, afhængigt af hvor længe hun vil sove!...
Men om morgenen kan jeg simpelthen ikke lokke mad i hende - først hen på formiddagen før hendes middagslur kan jeg lokke en flaske i hende - og så tager hun altså max 90 ml!
Jeg skal vel på en eller anden måde have hende til at være sulten om dagen og ikke om natten? Så vi kan få nattesøvnen tilbage!
Er det for meget at forlange af hende når hun kun er 6 måneder? Eller kan man godt begynde nu, at tage natflasken fra hende?
Hvordan gør jeg det rent praktisk, uden skrig og skrål om natten!!!
Venligst M