Svar: Slut med natflasken - Hvordan?
23. november 2009
Alder:
6 mdr.
Kære M
At sove igennem når man er 6 måneder gammel betyder at sove 5-7 timer uden at få mælk. Mælkebehovet er fortsat stort og det vil normalt være sådan at barnet på ydertidspunkterne - det vil sige aften, sen aften og tidlig morgen indtager mest mælk. Det er helt naturligt fordi det gør at barnet kan sove igennem midt nat og samtidig også indtage mere rigtig mad om dagen.
Jeg synes derfor det er problematisk at du nedsætter og også ønsker at fjerne netop disse 3 flasker ... Din datter har brug for mælken og det er fint at hun indtager største delen af sit mælkebehov aften og sen aften. Den rytme kan hun bibeholde til hun er 1 år i princippet - netop i 10 måneders alderen hvor hun kun behøver 2 flasker dagligt, vil det være fuldstændig oplagt at give hende 2 flasker a 200ml netop aften og sen aften og på den måde sikre hendes behov for jern.
Det er super at hun efter et skemåltid om dagen drikker 90ml af flaske - det er bestemt noget værd og vigtigt at hun får det stadigvæk. Hun skal netop helst have plads i maven til både mad og mælk ...
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre. Denne flaske kan godt være på kun 100ml hvis hun så har bedre appetit til morgengrøden, når hun vågner
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at sidde og gumle lidt på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Lidt frugtmos og frisk blød frugt i hånden at sutte på, evt. en flaske her - det afhænger helt af hendes behov.
Powernappen springes ofte over i denne alder
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Jeg kan godt forstå at du bliver forvirret, for jeg tror at mit råd her er modsat det din egen sundhedsplejerske har sagt - men jeg mener faktisk at det er super vigtigt at bibeholde flaskerne aften, sen aften og tidlig morgen - faktisk er de ofte disse 3 flasker som børn får i 8-9 måneders alderen. Det betyder også at når din datter bliver 7 måneder og spiser mere og mere skemad, så vil flaskerne inden formiddagslur og om eftermiddagen forsvinde - børn i 7 måneders alderen får altså ofte 4 flasker der ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften ...
Så mit råd er at du ikke skærer ned på mælkeindtaget i ydertidspunkterne som situationen er lige nu ...
Håber du an bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske