Svar: Ekstra jern tilskud?
23. november 2009
Alder:
18 mdr.
Kære Mor
Hvis din datter får 350ml mælk dagligt - og det er både den mælk hun drikker af kop, får via maden i form af sovs, i morgengrøden osv. og hvis hun f.eks. får en portion yoghurt, så er hun rigtig fint dækket ind.
Ofte vil det svare til at hun får et glas mælk til sin morgenmad og til sin aftensmad og så en portion tykmælk, yoghurt eller lignende om eftermiddagen, samt lidt sovs, ost osv. Så ud fra det du skriver, så lyder det ikke som om at din datter mangler noget her.
Med hensyn til vitaminer, så kan du nu hvor hun er blevet 1½ år begynde at tilbyde hende en multivitamintablet, en tyggetablet, som du knækker i kvarte, så kan hun tygge den. Hvis du køber en vitaminpille beregnet til børn i 1-10 års alderen, så indeholder den ud over vitaminer også blandt andet jern og andre mineraler som kan være udmærket for børn at få. Du kan altså godt gå over til at give en samlet vitaminpille nu i stedet for at give dråber.
Jeg formoder at du giver din datter Eye-Q for at give hende fiskeolien, som er vigtig for børn. Du skal dog være opmærksom på at når man giver fiskeolietilskud, så får barnet naturligt de gode og vigtige omega-3 fedtsyrer, men hun får ikke f.eks. jod og selen, som hun ville få, hvis du gav hende rigtig fisk. Hun kan naturligvis få jod, selen osv. via den multivitaminpille som du kan udskifte ACD dråberne med, men det er faktisk bedre at du forsøger at give hende fisk via kosten flere gange ugentligt ...
Hvis hun spiser sundt, varieret og får mad fra alle fødevaregrupper så burde hun være dækket rigtig fint ind. Det burde ikke være nødvendigt at give ekstra jerntilskud, hvis hun virker bleg, syg og du mistænker om hun kan lide af jernmangel, så bør du få lægen til at undersøge hende :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske