Svar: Vågner ofte - er det sult?
23. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære Sandra
Tak for dit brev, dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar :)
Du skriver at din dreng ofte kun sover en gang i løbet af dagen og du fortæller også at han nogle gange vågner om aftenen og kan være vågen i 1-2 timer, være i hopla og gerne vil lege ... Hvordan ser jeres dag egentlig ud?
Jeg sender dig her en plan for dagen til et 7 måneders barn, da jeg tror der er stor sammenhæng mellem din drengs søvn om dagen, hans indtag af mad og hans opvågninger og søvn aften og nat:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover lidt videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Formiddagslur ca kl. 10, sover her måske 45-60 minutter
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30, sover her et par timer
Eftermiddag 16: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, - det kan være ris med lidt sovs, indmaden af en frikadelle moset ned i grøntsagerne, en kartoffelbåd eller kogte blomkål eller broccoli at sidde med og gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se er der i løbet af dagen plads til 4 amninger dagligt - de ligger aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur. Derudover får din dreng 4 måltider skemad og derudover også lidt mellemmåltid i form af frugt - frugtmos og frisk frugt.
Han sover 2 lure dagligt, en kort formiddagslur og en lidt længere middagslur - herefter er han vågen indtil om aftenen, hvor han får både skemad, mælk og puttes til natten.
Jeg tænker altså at der er en sammenhæng mellem dagens rytme, din drengs indtag af både mælk og mad dagen igennem, tidspunkterne han sover på osv. og det at han vågner aften og nat og søger dig som du beskriver.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej og giver dig lidt idé om, hvor du evt. skal ændre lidt :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske