Brev:
Sov nu bettemand
23. november 2009
Alder:
5 mdr.
Sov nu bettemand
Kære Helen
Så skriver jeg allerede igen. Tak for din info om fedtstoffer i grød og mos. Jeg var ikke klar over, at man skulle variere brugen af olie og smør. Jeg tillader mig lige et lille tillægsspørgsmål inden jeg kommer til mit egentlige spørgsmål. Der er jo salt i smør, og jeg troede, at man skulle forsøge at holde salt ude af deres kost. Er det bedst at bruge usaltet smør eller hvad?
Nå, men det er sovevaner mit spørgsmål går på. Min søn er fem mdr. om en uge, og han har de sidste tre uger ikke ville sove om aftenen. Førhen lagde vi ham kl 20 - hvilket var rigtig godt, fordi vi virkelig havde behov for lidt kærestetid. Vi har vænnet vores søn til at blive gået i søvn - det vil sige, at vi går rundt og rundt med ham i favnen indtil han sover.
Jeg var meget ulykkelig over, at min amning mislykkedes ret tidligt - så det var meget vigtigt for mig at give ham nærheden og trygheden på andre måder. Men det kan godt være temmelig drænende, når man skal gå rundt med ham i to timer og han protesterer, hvis vi prøver at sætte os ned med ham:-/
I løbet af dagen går det fint med at lægge ham - det er utrolig nemt, og han sover fint ude i barnevognen. Han sover om formiddagen fra ca 9.30 til ca. 12. Han bliver træt igen kl 14 og sover som regel en til to timer. Sidst på eftermiddagen eller først på aftenen tager han tit en powernap.
Det er altså aftnerne, der er problemet. De sidste tre uger har han ikke været til at få til at sove før ved 23-tiden - eller senere - er det ok eller hvad? Vi har prøvet at lege, bade, synge eller bare skabe helt ro omkring ham. Men der er ikke noget, der får ham til at overgive sig. Hvis han falder i søvn omkring kl 21 vågner han med et skrig og er lysvågen igen.
Han får stadig kun smagsprøver på grød - er det fordi ham mangler fast føde?? Det er ikke fordi, han spiser store mængder mælk - men kan de blive trætte af mælken og mangle noget bastant??
I øvrigt er "Babykøkkenet" et fantastisk tiltag, som jeg glæder mig til at gøre brug af:-)
Bedste hilsner
Asbjørns mor