Svar: Sov nu bettemand
23. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Asbjørns mor
Dejligt at høre, at du synes om babykøkkenet - I har også lige alderen hvor I jo skal igang med det hele :)
Det er rigtigt at man bør spare på saltet til små børn, men det betyder ikke at barnet slet ikke må få salt. Du kan derfor bruge både saltet og usaltet smør, men køber du usaltet smør er du naturligvis på den sikre side ... Det samme gælder, når du skal til at lave grøntsagsmos og du f.eks. gerne vil bruge de grøntsager I andre spiser. Du kan fint bruge grøntsagerne der er kogt sammen i let saltet vand, det sker der ikke noget ved, men hvis I salter meget, så er det bedre at bruge bordsalt.
Generelt gælder, at det kan være en god idé at salte meget meget lidt og så vende sig til at stille bordsalt frem om aftenen, så kan de voksne salte som hver nu har lyst til og børn og voksne kan stadig spise samme mad :)
Det betyder også at du, når han bliver så gammel at han har brug for at få lidt kød, fisk osv. i mosen, så kan du godt bruge lidt af jeres mad. Du må således godt mose indmaden af en frikadelle (fiskedelle eller almindelig kødfrikadelle) lavet af almindelig fars ned i mosen, ligesom du kan give ham lidt lidt kødsovs eller lignende hvor kødet har stået og småsimret på panden i lidt tomatsovs - mildt krydret med timian, oregano, løg osv. Han må altså gerne få mad der smager af noget - men for meget salt og meget stærke krydderier skal man undgå.
Nå - søvnen... Jeres dreng lyder til at sove rigtig godt i løbet af dagen. Han sover faktisk ret meget, hans formiddagslur er meget lang og det betyder at han naturligt får en meget sen middagslur - hvorfor han har svært ved at sove allerede kl. 20 ...
Det er sådan at al søvn, der ligger efter kl. 16 'æder' af nattesøvnen, det betyder at han enten går meget sent i seng (som nu) eller vågner meget tidligt - og så er der også børn som vågner og vil lege midt på natten :)
Med den alder jeres dreng har, så vil han sandsynligvis fortsat have brug for 2 lure + en powernap i løbet af en dag, men I skal overveje om I vil prøve at vække ham lidt fra formiddagsluren simpelthen for at prøve at få skabt en rytme, hvor han naturligt sover tidligere hele dagen igennem og dermed også vil føle sig parat til at komme tidligere i seng om aftenen ...
En plan for dagen kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Flaske og sover lidt videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur, sover max 1½ time
Frokost 11.30: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 13-13.30, sover her igen ca 1½ time, men må også meget gerne sove længere, hvis han har brug for det. Hvis denne lur er meget lang, så vil han måske kunne springe sidste powernap over, hvis luren her er kort, så vil han sandsynligvis have behov for at sove 3. lur sidst på dagen stadigvæk.
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Powernapper evt. 30 minutter
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvorvidt han har sovet powernap sen eftermiddag eller ej.
Sen aften /tidlig nat 23-01: Flaske
Nogle børn har brug for flaske både kl. 23 og kl 03 - andre børn kan godt sove fra midnat til næste morgen tidlig uden at få mælk midt nat ...
I spørger sikkert jer selv om I skal vække jeres dreng fra formiddagslur og I har sikkert også lidt kvaler ved dette. For børn skal jo i princippet have lov til at sove, når de sover :) Der er som udgangspunkt heller intet i vejen for at jeres dreng sover som han gør og det er helt okay i forhold til ham og hans behov, at blive puttet til natten kl. 22.30-23 og sove mere om dagen - men hvis I vil have tid til jer selv om aftenen og har brug for tid til hinanden og ønsker han skal sove om aftenen, så kommer I ikke uden om at vække ham fra formiddagsluren for at få hele rytmen flyttet :)
Min umiddelbare tanke er altså at jeres drengs vågenperiode og problemer med at overgive sig til søvnen om aftenen, hænger sammen med måden han sover på om dagen. Og det er her en god idé at forsøge at arbejde på en lidt mere fast plan, som også indebærer lidt skemad, - det behøver ikke være mere end få skefulde til ½ dl. frokost og aften, det er ligeså meget rytmen omkring det hele som er vigtigt.
Og med hensyn til at lære at sove i sin seng så er brio bedrockers måske noget for jer - så kan I putte ham og lulle ham til ro i egen seng, ligesom I gør om dagen i barnevogn. Samtidig tænker jeg så også at det alt andet lige må blive lettere at putte ham, når I rammer det rigtige tidspunkt, hvilket bliver lettere, når rytmen for dagen er lavet lidt om :)
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske