Svar: Soverytme - 5 mdr.
23. november 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Sophie
Jeg vil meget gerne lave en plan for dagen, for det tror jeg du har brug for. Det vil meget mere overblik og vise hvad du kan forvente med den alder din datter har nu :)
Din datter starter dagen sent og sover derfor sent dagen igennem - derfor går hun også sent til ro om aftenen. Det er helt fint, det trives hun rigtig godt med, men hvis du har et ønske om at hun skal sove lidt tidligere om aftenen og gerne vil have mere tid til parforhold om aftenen, så vil det være rigtig godt, hvis du kunne vække hende og starte dagen lidt før I starter lige nu ... Modsat kan du også lade hende vågne af sig selv, hvis I har det godt med det, men så skal du nok til at arbejde på at hun kun behøver to lure dagligt og således skal til at springe sidste powernap over.
De fleste børn er dog 6 måneder inden de kan nøjes med kun to lure dagligt og som du beskriver din datter så lyder det som om at hun fortsat har brug for 2 lure + en powernap. Derfor synes jeg du skal prøve at starte dagen lidt før og få lidt struktur omkring måltider og søvn ind i løbet af dagen :)
En plan med 2 måltider skemad kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre, står op kl. ca. 7.30 og dagen begynder altså en ½-1 time før den plejer ...
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes herefter til formiddagslur, sover måske 1½ time ... Hvis hun kun sover en time er det også helt okay, så sover hun bare en længere middagslur. Det er en god idé at putte hende lidt før du plejer, men netop fordi hun også er kommet tidligere op burde det ikke være noget problem.
Frokost 11.30: Grød med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 12.30-13. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddaglur hun har taget. Sover her gerne et par timer, igen afhængigt af formiddagslurens længde
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover sin sidste lur, som ofte er en powernap på 20-30 minutter.
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 20 - igen afhænger tidspunktet af hvor lang og hvor sen en sen eftermiddagslur hun har taget.
Sen aften 23-24: Flaske og begynder måske herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig. Mange børn er dog 6 måneder inden de er i stand til dette.
Som du kan se på planen indgår der 2 lure + en powernap sidst på eftermiddagen. De fleste børn har som sagt ofte brug for denne sidste lur indtil omkring 6 måneders alderen, men da din datter sover en del i løbet af dagen, så er det sandsynligvis derfor hun allerede nu nogle dage begynder at springe den over. Det er dog ikke sikkert at hun helt er klar til at undvære den og ved at flytte hendes lure hele dagen lidt frem, så kan det måske lykkes stadig at få hende til at powernappe lidt sen eftermiddag, hvor efter hun så sandsynligvis vil være mere rolig og også være i stand til at gå nogenlunde tidligt i seng.
Modsat så vil den søvn der liggere efter kl. 16 også 'æde' af nattesøvnen og kan godt gøre at hun så pludselig ikke vil sove før kl. er 22 eller mere.
Der kan altså være tale om en overgang lige nu, hvor hun nogle dage har brug for 2 lure + en powernap og andre dage faktisk vil trives bedre med kun 2 lure, I må her forsøge jer lidt frem.
Du har en vigtig pointe, når du siger at du overvejer om tidspunkter for mad osv. spiller ind - ja det gør det. Det påvirker hendes indre ur hvornår hun spiser og hvad hun spiser og derfor kan det være ganske fornuftigt at arbejde lidt på, at hun nu følger en nogenlunde fast plan for dagen.
Jeg håber ovenstående plan og tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske