Svar: Stædig som et æsel
1. juni 2004
Alder:
9 mdr.
Kære Bekymrede mor
Jeg synes fortsat at I skal give jeres datter en tallerken med valgmuligheder og hvis hun smider den på gulvet, så fjerner I tallerkenen og hun er færdig med at spise.
En enkelt flaske om aften at falde i søvn på er okay, men jeg synes ikke at I skal give hende flasker flere gange om dagen. Mælken fylder også op i maven, så hun ikke føler sult.
Jeg tror at jeres datter har fundet ud af, at hun ved at lukke munden eller smide maden på gulvet kan få jeres fulde opmærksomhed ved bordet, og det skal I væk fra. Prøv derfor at lade hende være. I skal ikke forsøge at presse hende til at spise, da det kun vil medføre at hun protesterer endnu mere.
Jeg forstår til fulde jeres bekymring og den er også reel nok, hvis jeres datter spise så lidt at hun efterhånden bliver underernæret og skal indlægges. Det er bare så utroligt vigtigt at I får indarbejdet nogle gode spisevaner nu, før hun bliver et år, for herefter vil det være endnu sværere.
Jeg synes ikke at I skal tilbyde hende mad flere gange dagligt end I allerede gør. Hun skal også nå at samle appetit ind imellem og samtidig er det også vigtigt at hun lærer at sidde ved bordet og spise samtidig med I andre (dog stadig uden at være i centrum).
Det kan godt være at det vil hjælpe henne i vuggestuen, hvor hun i selskab med de andre børn vil begynde at spise.
Hvis I er meget bekymrede for hende, så synes jeg at I skal kontakte jeres sundhedsplejerske og få hende ud på besøg, så hun kan se hvad der sker, eller evt. henvise jer videre hvis hun skønner det nødvendigt.
Indtil videre er der kun gået en uge og hun har en fantastisk god hukommelse og ønsker ikke lige at ændre på tingene fra den ene dag til den anden. Lad hende spise selv, forsøg ikke at give hende lidt, men lad hende selv klare det!
Det skal nok gå. Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske