Brev:
Hyppige opvågninger om natten m.m
23. november 2009
Alder:
7 mdr.
Hyppige opvågninger om natten m.m
Kære Helen!
Tak for dit sidste svar. Det går en anelse bedre for lillesøster med at ligge alene. Primært tror jeg, at det der har hjulpet er, at hun har fundet ud af at komme frem/rundt ved halvt mave sig og halvt kravle (hun er meget tæt på at have fanget fidusen:-)). Så på den front er det til at holde ud.
Hvad der til gengæld er komplet uholdbart er, at den samme skønne lillesøster vågner meget ofte om natten. Jeg tror at en del af det, har sammenhæng med, at hun ikke spiser nok i løbet af dagen, men jeg kan alligevel ikke helt forstå, hvorfor hun vågner SÅ ofte.
Jeg vil prøve at beskrive hendes rytme for så vidt angår mad og søvn:
Kl. ca. 6.30 - vågner, vi hygger lidt, skifter, tager tøj på
kl. ca. 7:30- morgenmad, havregrød, 3-kornsgrød eller risgrød (ca. 1½ dl.) med lidt frugtmos hertil sødmælk eller MME af kop
Kl. ca. 9:30 - Sover formiddagslur, ca. 45 min.
Kl. ca. 10.15 - Vågner og bliver tilbudt flaske, men gider for det meste ikke at drikke noget. Lille portion sødmælksyoghurt med frugtmos.
Kl. ca. 11.30- Frokost- her har vi problemet for grøntsagsmos kan jeg ikke få i hende, det vender jeg tilbage til. P.t. får hun istedet øllebrød med flødeskum (ca. 1½ dl.)
Kl. 12:00- Middagslur- sover ca. 2 timer
Kl. 14:00- Vågner
Kl. 14:30- Bondebrød med smørrepålæg (spiser nogle gange ½ skive, andre gange bare et par bidder), hertil frugt at gnave af og mælk af kop
Kl. ca. 16:00 - bliver budt flaske men takker som regel nej.
Kl. 17:30 - Grøntsagsmos, spiser oftest kun et par skefulde. Viser tydeligt, at hun ikke bryder sig om smagen. Mælk af kop.
Kl. 18:30- træt og puttes. Får en flaske i gyngestolen, spiser som regel ca. 100 ml. Er ca. ½ time om at sove derefter, vi sidder ikke hos hende, til hun sover, men går ind til hende, når hun er ked, giver sut og beroliger ved at ae hende på kinden og lægge hånden på hende.
kl. ca. 22:00/23:00 - vågner og vil have flaske, virker meget sulten og ivrig. Efter maks. 70 ml. holder hun op med at sutte og sover bare videre. Har prøvet alt muligt for at få hende til at tage lidt mere, da jeg egentlig tror hun er mere sulten. Kilder under fødderne, stimulerer suttebevægelse ved at gnide lidt på hendes kind, går rundt med hende, taler til hende, drejer sutteflaske osv.
Resten af natten varierer en del, men sådan her så det ud i nat:
Kl: 1:00 - Vågnede og fik sut- dette gentog sig 3 gange.
Kl. 2:30 - Vågnede og var meget oprørt, blev ved til hun fik sutteflaske, spiste ca. 70 ml. og faldt i søvn igen, kunne ikke få mere i hende.
Kl. 4:00 - vågner og får sut 4-5 gange.-
Kl. 5:00 - Vågner igen, skal have sutteflaske før hun kan sove mere, ca. 70 ml.
Kl. 6:30- vågner og vil op.
Som du kan se, duer det jo bare ikke, jeg er ved at gå helt op i limningen af mangel på søvn. Hendes dårlige søvn er periodevis, i gode perioder vågner hun kun een gang om natten, ca. 4.30 og får een flaske, sover ellers igennem, det er dog snart længe siden vi har oplevet sådan en nat (3 uger mener jeg).
Som jeg skrev ovenfor har jeg virkelig svært ved at få grøntsagsmos i hende. Jeg har prøvet at blande hendes mos på mange forskellige måder (f.eks. kartoffel/gulerod, kartoffel/broccoli, kartoffel/blomkål, kartoffel/sovs, og har også prøvet uden kartoffel og med kød) men hun gider det bare ikke, det er helt tydeligt at hendes præference er for det søde. Jeg har dog også prøvet med søde grøntsager: gulerod, sød kartoffel, men nej. Endelig har jeg også prøvet med de købeprodukter på glas, der er på markedet, men der er kun 1 slags, hun gider (nogle gange!).
Jeg har tænkt på, at jeg vil bytte om sådan så grøntsagsmosen bliver serveret til frokost og så øllebrød til aften, så hun måske får lidt mere ind inden sengetid, men jeg skal vel blive ved med at prøve med grøntsager og ikke bare give grød med frugtmos eller øllebrød ved alle måltider?
Jeg bliver lidt stresset over, at man hele tiden hører, at de små skal have meget varieret mad, for det kan jo være svært, når hun ikke gider det.
Pyha, jeg kan slet ikke finde hoved og hale på det hele, jeg tænker så det knager hele tiden, for at finde "koden" til de hyppige opvågninger, men jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg håber, at du kan hjælpe os lidt på vej.
Bortset fra natteroderiet, så er hun stadig et stort smil dagen lang (hvis mor er inden for rækkevidde), men jeg ville godt nok kunne nyde hende en del mere, hvis jeg var lidt mere frisk:-).
Med venlig hilsen
Pigernes moar