Svar: Hyppige opvågninger om natten m.m
23. november 2009
Alder:
7 mdr.
Kære pigernes moar
Der er, som jeg ser det, flere ting der spiller ind hos jer og det der først springer i øjnene er jeres datters indtag af mad i løbet af dagen og så også hendes putteritual ...
Med hensyn til mad, så er det vigtigt at hun nu begynder at få rigtig mad, altså mad der smager af noget og mad med mere bid i. Jeg tror ikke din datter kan lide smagen af kartoffel - sådan er der nogen børn der har det og det er okay - men du skal lave mos uden kartofler. I stedet kan du bruge alle andre slags grøntsager og maden skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser.
Grøntsagsmos kan laves af: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Derudover skal hun have kogt kød og fisk. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er som sagt en god idé at koge det eller lave det i ovn. Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du kan bruge indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle) og mose det i grøntsagerne og så er det generelt en rigtig god idé at bruge sovs i madlavningen. Det giver god smag og så smører det mosen, så det er lettere for barnet at tygge og synke. Det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat med lidt milde krydderier som timian og oregano, så må du også gerne give hende lidt af det. Hun skal have en oplevelse af at spise det samme som I andre.
Det gør ikke noget at du lige nu blender det, så det er fint og let at synke som var det en grød. Lige nu er det vigtigste at hun spiser og at du fokuserer på variation og tilbyder så meget forskelligt som muligt.
Det lyder også som om at hun er begyndt gerne at ville tygge og bruge sin gummer. Det er rigtig godt, suppler derfor grøntsagsmosen med små brødhapsere så hun på den måde også får lidt ekstra ind.
Hold lidt igen med mælk og mælkeprodukter, når hun ikke er ældre. Det fylder også meget i maven og det kan godt være derfor hun ikke har så meget lyst til frokost. De samme gælder flasken om formiddagen - kunne den evt. springes over?
En dagsplan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød eller anden grød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu, sover 45 minutter
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små brødhapsere bondebrød med forskelligt smørbart pålæg, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl. ca 12 som nu og sover her et par timer
Eftermiddag 14.30: Tilbydes lidt flerkornsgrød med smør, frugtmos, vand af kop.
Sen eftermiddag 16: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden, evt. små bidder af en bolle, ost i stænger, vand af kop. Skal ikke have mælk - det fylder for meget og fjerner pladsen og lysten til aftensmad.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød og fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, kartoffelbåd i hånden, kogte stykker blomkål, broccoli og lignende, vand af kop. Ris med lidt sovs, - mad der smager af noget og som hun kan se at I spiser.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19
Sen aften 23: Flaske og sover herefter til næste morgen tidlig uden at få mælk. - De fleste børn vil, hvis de spiser efter ovenstående plan godt kunne undvære flaske midt nat kl. 02/03 - men det kræver naturligvis at barnet indtager en fuld flaske kl. 23 ellers vil hun naturligt søge efter mere væske midt nat ... :)
Men når alt dette er sagt, så tænker jeg som sagt også at hendes putteritual natten igennem spiller ind. Det lyder nemlig som om at I er ved at få skabt en rigtig dårlig vane omkring sutten - det jeg kalder vanebetinget afbrudt søvn.
At få en sut og det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken og netop i den periode, hvor børn begynder at spise mere og mere skemad, så kan det for nogle være rigtig rart med en sut, fordi den hjælper maden igennem systemet. Det betyder ikke at barnet skal have en sut hver time, men at det kan være helt okay at barnet får sutten at sove på og også får den, når og hvis barnet vågner en enkelt gang eller to i løbet af natten.
Nogle gange så sker det at barnet forbinder det at få sutten med at kunne sove. Det sker fordi man som forældre naturligt putter sutten i munden på barnet, når den tabes og barnet skal hjælpes videre i søvnen. Men det er også sådan at når barnet sover, så slappes alle muskler i kroppen og også kæbemuskulaturen og derfor vil barnet naturligt tage sutten under søvn.
Hvis man som forældre begynder at give barnet sutten hver time eller hver anden hele natten igennem, - altså hver gang barnet vågner op, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden - det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Jeres datter kan derfor godt begynde at vågne hyppigt natten igennem fordi hun lærer at hun så får sutten og herefter sover hun videre igen - indtil den naturligt falder ud af munden og hun vågner igen ...
Løsningen for jer måske være at forsøge med ekstra sutter i sengen, et par sutter på en sutteklud eller lignende og så forsøge at lære hende at finde dem selv. Altså forsøge at undgå at I putter den i munden, men i stedet prøve at give hende den i hånden, hjælpe hende med at søge efter den og lade hende selv putte den i munden. De fleste børn er dog 8-10 måneder inden man kan begynde at lære dem dette, så måske er det lige tidligt nok .. Prøv derfor om I kan få hende til at sove uden afhængighed af sutten, men i stedet med kærtegn, stillingsskift og beroligende ord :)
Jeg håber ovenstående forklaring hjælper videre på vej og det er helt fint at du forsøger med mos på glas, det vigtigste er at hun nu begynder at spise mere mos :)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske