Svar: Aftenputning - 11 mdr.
23. november 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Maria
Det lyder som om at du og din datter stortrives med amning og som om at I begge har lidt svært ved at give slip på dette ... Det er jo sådan set også okay, det er helt naturligt at have det sådan, men jeg tænker at så var det måske en idé at gøre en dyd ud af nødvendigheden og lade dig amme hende næsten i søvn om aftenen i stedet for at lære hende at sove uden både mor og favn og pludselig skulle ligge i sin egen store og kolde seng - det bryder ingen af jer særlig meget om.
Du skriver at du ofte ligger i din seng og ammer hende der. Var det muligt at du evt. kunne lægge dig på en madras på gulvet i hendes værelse, så hun til at begynde med lærer at sove på sit værelse og forbinder det sted med stedet, hvor hun falder i søvn. Det kunne være step et. Alternativet er at blive i soveværelset som nu - det kan du også gøre og så lære hende at sove på eget værelse senere (se step 3).
Step 2 er at du forsøge at få hende til at sove uden brystet i munden, hun bliver ammet, men amningen afkortes, så hun lærer at sove med dine kærtegn, en lille sang, en klud osv. som bliver substitut for brystet (det kan jeg jo høre at du er opmærksom på at hun skal have).
Når hun har lært at sove uden afhængighed af brystet men kan nøjes med din favn og dine beroligende ord, kærtegn, klud osv. så løsner du lidt på den fysiske kontakt.
Step 3. Du kan så her starte med at sidde med hende på værelset i stedet for at ligge på madrassen eller du sidder med hende i dobbeltsengen, hvis det er det I har øvet. Du skal lære hende at sove imens I er tæt sammen, men ikke ligger sammen. Du synger stadig lidt, og stille og roligt begynder du at læse en historie og hun falder til ro ved at høre din stemme, I kigger på billederne i bogen, hun mærker at du er i nærheden og nyder putteritualet som stadig er tæt med dig, men uden afhængighed af brystet for at sove.
Step 4. Putteritualet følger med hende, når hun nu puttes i egen seng. Hun får samme historie, du synger samme sang, du sidder med hende i hånden og er ved siden af hende præcis som inde i jeres seng, hun får vist billederne i bogen, I taler om det hele fuldstændig som I plejer, men hun har nu lært at falde til ro uden at I behøver være tæt fysisk sammen. Derfor vil hun forhåbentlig også kunne falde til ro i sin seng - hvis ikke så skal der noget andet til, men det tager vi så til den tid.
Lige nu tænker jeg at I skal tage det step for step, så I begge kan følge med og have det godt med det hele. Da din datter skal starte pasning om 7 uger er det naturligt også ekstra rart for hende at mærke at du stadig er der, når hun skal sove. Den sidste hurdle I lige skal over, for at hun lærer at sove i sin egen seng, kan måske indføres i juleferien, hvis du har en sådan ... og måske har hun brug for lidt mere tid, især hvis institutionsstart falder samtidig med at hun skal sove i egen seng, men det er dog ikke sikkert det giver problemer, hvis du gøre hende tryg og tænker i små step af gangen :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, måske lidt alternativ løsning, men jeg fornemmer at den langsomme nedtrapning vil passe jer begge bedst :)
Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske