Svar: Vågner 20 min efter aftenputning
7. december 2009
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
At din datter vågner efter en powernap (20 minutter) og tydeligvis virker frisk og vågen og er i højt humør, tyder på at hun ikke har behov for at sove allerede der. Som udgangpunkt vågner børn jo når de er udvilede og sover, når de er trætte ...
Hvis det var fordi hun havde problemer med søvnfaseskift, så ville hun ikke virke frisk men ville være pjevset, grædende, ligge uroligt, virre med hovedet, sutte på sine hænder osv. og tydeligt have behov for hjælp til at komme videre i søvnen igen. Derfor lyder det hos jer ikke som dette problem, men snarere som om at hun vågner fordi hun samlet får den søvn hun har behov for.
Du er derfor nødt til at se på hvor lang en dagssøvn hun samlet tager - også selvom hun nogle gange springer powernappen sen eftermiddag over, så sover hun måske godt om dagen de øvrige to lure + hvor meget hun så sover om natten generelt. Hvis hendes samledes søvnbehov bliver dækket, så er hun måske ikke parat til at blive puttet allerede kl. 20, men tager så en powernap her i stedet og vil så være vågen et par timer om måske først gå i seng kl. 22 ...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske