Svar: Hvorfor give flaske tidligt om morgenen?
7. december 2009
Alder:
5 mdr.
Hej igen
Tak for dine pæne ord til mig :)
I princippet er der absolut intet i vejen for at man lader barnet sove om natten og først giver morgenflasken kl. 7.30, når hun vågner og efterspørger den selv. Sådan må man gerne gøre, hvis det fungerer.
Men hvis man har et ønske om at dagen skal starten nogenlunde tidligt og man har et barn med en sen søvnrytme, - altså går meget sent i seng og sover meget længe om morgenen og man gerne vil ændre på denne rytme, så er man nødt til at starte dagen og hjælpe barnet med at vågne, når dagen reelt begynder.
Dertil kommer at netop flaske aften, sen aften og tidlig morgen er de flasker som bibeholdes i længst tid. Det er altså flasken midt nat (kl 03) der forsvinder først og derefter forsvinder flaskerne om dagen en efter en og erstattes af mellemmåltider og rigtig mad. Hvis man på sigt bibeholder flaskerne om dagen, så vil det tage pladsen op for den rigtige mad og kan gå ud over barnets trivsel, så barnet drikker for meget mælk og spiser for lidt nærende mad ...
En flaske kl. 7.30 vil i jeres tilfælde være fint lige nu, men når din datter bliver 6 måneder og skal til at have skemad 3 gange dagligt, så vil det normalt være bedre at hun starter dagen med morgengrød kl. 7.30 og flaske kan så gives tidlig morgen og inden formiddagslur. Når hun så bliver 7 måneder, så vil hun stadig få sin morgengrød, men flasken inden formiddagsluren vil blive erstattet af et mellemmåltid og således udgå. Hvis hun der har fået flaske tidlig morgen, vil hun bedre kunne klare sig uden flaske og rigtig mad indtil hun skal have flaske igen inden middagslur. Men har hun ikke fået flaske tidlig morgen, så går der reelt fra midnat til kl. 12 eller mere - altså mindst 12 timer, hvor hun reelt ikke får særlig meget væske ...
Nogle børn sover fra midnat til næste morgen tidlig kl. 7.30 og det er naturligvis rigtig dejligt for jer alle og for nogen fungerer det rigtig godt. Men det er som sagt mange timer at skulle undvære mælk fra midnat og til formiddagslur eller middagslur. Og giver man flaske kl. 7.30 og først grøden som formiddagsmåltid, så vil det fungere rigtig godt lige nu, men på sigt sandsynligvis gøre at hun misser et måltid eller en flaske ... Men som sagt, for nogen fungerer det super, for andre ikke og du kan jo gøre forsøget :) Det er helt okay at prøve, hvad der sker. I skal jo begge kunne leve med det :)
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske