Brev:
Sovevaner og udvikling
7. december 2009
Alder:
8 mdr.
Sovevaner og udvikling
Hej Helen,
Tusind tak for dine tidligere svar. Og jeg håber du har haft en god ferie. Du har været manglet herinde :-)
Vi har forsøgt at anvende de tidligere planer du har sendt og det fungere til dels. Dog kan vi ikke følge de bestemte tidpunkter hver dag, fordi det er meget forskelligt hvor længe vores datter sover.
Det er som om hun har fået en dårlig vane med kun at skulle sove en halv time ad gangen uanset hvor længe hun har været vågen og hvad vi har lavet.
Derudover vågner hun stadig til midnat, ca. kl 3 og igen kl 5.
Vi vil gerne have ændret på det, så hun kan sove fra midnat til morgen. Igen virker det som om det er en vane for hende at vågne midt nat.
Hun vågner præcis 3 timer efter hun fik flaske sen aften. Uanset om flasken gives kl. 22, 23 eller 24 og uanset hvormeget mælk hun der får. Om hun så får 50 ml eller 200 ml går der 3 timer.
Vi har forsøgt at lade hende ligge i håb om at hun så ville falde i søvn selv igen. Men det gør hun ikke.
Spørgsmålet er hvordan ændrer man på sådan en vane - både om natten og hendes vane med kun at sove en halv time ad gangen om dagen.
Det bekymrer en del fordi hun efter min opfattelse bare ikke får nok søvn i løbet af et døgn. På de gode dage kan vi måske snige os op på 12 timers søvn.
En anden ting vedr. motorik. Hun kan stadig ikke krybe fremad. Er begyndt at løfte numsen en anelse men er slet ikke i nærheden af at komme helt op i kravlestilling.
Det begynder at undre mig lidt. Jeg synes vi gør mange ting for at stimulere hendes balance osv. men det er som om hun slet ikke kan komme frem og op.
Er der andre ting vi kan gøre? Og er det noget vi skal bekymre os om ift om hun er bagefter rent motorisk. Hun kan næsten sidde selv, men det er ikke noget vi øver eller forsøger at få hende til, da hun jo ikke skal sidde før hun selv kan sætte sig.
Det skal siges at hun var meget lille ved fødslen, 2490 gr og 46 cm - født til tiden, men ved ikke om det kan spille ind
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen
Jette