Svar: Sovevaner og udvikling
7. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Jette
Tak for dine pæne ord til mig - dejligt at høre at jeg har været savnet :)
Du har tidligere fået dagsplaner tilsendt og her kommer en ny, som passer til et barn på 8 måneder:
Tidlig morgen 05: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Holdes vågen, aktiv, I leger, tumler osv. hun skal bruge sig selv både fysisk og mentalt
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost i stænger, frisk frugt i hånden og/eller lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - uden flaske og sover her måske kun 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Suppleres med små brødhapsere med lidt smør, eller grøntsagsmos på i begyndelsen og stille og roligt får hun mere og mere forskelligt smørbart pålæg. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13.30-14, sover her en god lang lur. Start evt. med at sætte hende op i barnevognen, lad hende sidde og mærke vinden i ansigtet, kigge på de ting I kører forbi, fylde sig op med indtryk. Put hende når hun tydeligt viser sig parat til at sove - læg mærke til klokken.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, lidt tykmælk med frugtmos, revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, må få det I andre spiser - retter med hakket kød og sovs og gode retter til børn. Det kan være pasta med kødsovs, lasagne, ris med sovs, boller i karry, laks med ris og tomatsovs, rødspættefileter med tomatsovs og parmesan. Små stykker frikadelle, farsbrød osv. Maden må gerne smage af noget og der skal fortsat være moset mad og mad i stykker - kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kan evt. suppleres med en godnatgrød inden sengetid som en del af putteritualet for at sikre at hun er mæt nok inden hun puttes. Mange børn bruger så mange kræfter på at spise (=tygge) i denne alder, at de ikke får helt nok og derfor vågner om natten. Så vær sikker på at hun nu er fyldt godt op og give derfor gerne en godnatgrød.
Flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske og sover uden mælk til næsten morgen tidlig.
Jeg har bibeholdt 4 flasker hos jer lidt endnu, fordi det lyder som om at jeres datter vågner om natten kl. 03 fordi hun egentlig har behov for lidt mælk. Hun skal dog ikke have mælken her, men i stedet inden middagslur - netop for at hun også begynder at sove en lidt længere lur midt på dagen :)
Når hun vågner om natten kl. 03, så prøv om I kan få hende til at sove videre uden at få mælk eller sut i munden. Prøv om stillingsskift og beroligende ord og kærtegn er nok. Hvis hun virker afhængig af mælk, så må I give hende flasken, men trap mængden ud, så hun får mindre og mindre og til sidst helt kan undvære.
Det gør ikke noget, hvis hendes formiddagslur kun varer ½ time i øjeblikket. Prøv dog at put hende senere end du gør lige nu - hun har tidligere sovet en tidlig lur og den skal I nu væk fra. Hun skal have morgenmad og formiddagsmåltid inden hun puttes til lur - også det kan give lidt længere lur som I ønsker.
Hvis hun til middagsluren vågner efter kun 30 minutter så prøv at være parat og lul hende videre i søvnen. Brug samme ritual dag, aften og nat, kærtegn på samme måde, put med samme klud, vug hende lidt imens hun ligger ned osv. så der er genkendelig hed i den måde I får hende til ro på hver gang hun skal sove.
Du skal ikke være så bekymret omkring hendes søvnmængde i øjeblikket. Der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt og det påvirker hende alt sammen. Hvis hun kun sover 12 timer den ene dag, så indhenter hun sandsynligvis lidt af det forsømte den næste dag - det er okay lige nu :)
I forhold til hendes motoriske udvikling, så er det rigtig godt at du forsøger at aktivere hende og at bruge en stor gymnastikbold og trille hende hen over den, kan være en rigtig god idé. En babygynge, ikke en hoppegynge, men en rigtig gynge af den slags, hvor barnet sidder i et sæde og gynger frem og tilbage kan også være et hit - hun vil sikkert elske at sidde i den og netop det at blive gynget stimulerer balancen og styrker derved motorikken - det var måske en idé til en julegave :)
Ellers er det på gulvet at hun bliver styrket bedst og det er super godt, hvis du kan hjælpe hende med at trille, dreje, rulle, krybe (støtte hendes fodsåler skiftevis den ene og den anden), lade hende hoppe på dit skød imens du holder hende osv. så hun rigtig får brugt sig selv. Det er især maveliggende stilling der styrker ryg og nakke og gør hende rigtig stærk og det er også normalt fra maveliggende stilling at børn begynder at krybe og derefter kravle :)
At hun var lidt lille fra start kan naturligvis godt spille ind, men det afhænger helt af hvad hendes størrelse skyldtes. Man kan ikke udelukkende sige at det handler om det, nogle børn er hurtige motorisk fordi de er 'små', hvor de store tykke børn sidder mere stille - hos andre virker det modsat, her er de mindste nogle gange lidt mere langsomme motorisk hvor de største buldrer af sted - så ingen faste regler her.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med hende og med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske