Svar: Uroligt barn og skemad
2. juni 2004
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede
Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret. Det er jo trodsalt vigtigt at din datter får noget andet mad end flaske, især fordi hun er begyndt at vågne så meget som hun er, hvilket tyder på at hun mangler noget til at give mæthedsfornemmelse og som ligger tungere i maven.
Når små børn vægrer sig ved at spise, så ligger der ofte en konflikt med forældrene bag. Måske har I presset hende for meget? Det er i hvert fald meget vigtigt at I forsøger ikke at presse hende over hovedet. Hun skal naturligvis tilbydes mad i løbet af dagen, og at lidt glider ned er jo bedre end ingenting. Hvorvidt hun kan undvære at holde pause med skemaden i f.eks. 10-14 dage afhænger af hendes trivsel i øvrigt, og det synes jeg du skal tale med din egen sundhedsplejerske om.
Børn har det jo også med at ligne deres forældre, og ofte når børnene har temperament, så har forældrene det også, og netop det, kan gøre det endnu sværere at tackle. Med hensyn til at 'hun skal kende til tålmodighed', det kan du ikke forvente af et så lille barn. Hun græder, når hun har et behov og det skal du naturligvis reagere på. Ved at lade hende vente får hun ikke mere tålmodighed, tævrtimod,- hun får en oplevelse af ikke at blive lyttet til, ikke at blive forstået.
Hendes forkortede søvnmønster hænger sandsynligvis sammen med hendes manglende madmængder. Du skriver ikke hvor meget mælk hun får i flske, men vær opmærksom på at mælken tager pladsen op for anden mad.
Med hensyn til gråd, når tøjet skal af og på, så reagerer mange børn således og det plejer kun at være i en periode.
For at 'ridse det hele lidt op' så synes jeg at du skal holde op med at presse din datter. Hvis hun lukker munden, eller drejer hovedet, så vil hun ikke have det. Så må du forsøge igen senere og gerne flere gange dagligt end to. Måske er hun mere oplagt på et andet tidspunkt end morgen og aften.
Giv hende en skorpe eller lignende at hun kan holde i hånden og putte i munden. Prøv med hjemmelavet mad og industrielt fremstillet mad, nogle børn foretrækker det ene fremfor det andet. Prøv at lade hende smage lidt mos fra din tallerken, hvis det du sidder med virker mere interessant. Giv hende gerne lidt frugt, evt som tilbehør på grøden. Det er sødere i smagen og mange børn kan godt lide det og det kan måske give hende en fornemmelse for at skeen er positiv.
For roen i løbet af dagen. Kør hende dagligt en tur i barnevogn, så hun kommer ud i frisk luft og får nogle anderledes stimuli. Sørg for at fjernsyn og radio ikke er tændt hele dagen, men at der også er ro. Prøv at indføre faste ritualer, altså mere faste tider for hvornår I gør det ene og det andet. Børn elsker ritualer. Det genkendelige giver dem tryghed.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske