Svar: Spiser kun rugbrød og frugt
7. december 2009
Alder:
2 år, 9 mdr.
Hej og velkommen tilbage :)
Hvor er det dog fantastisk at du nu venter tvillinger, det lyder som om at det går rigtig godt hos jer - trods udfordringer med maden ...
Jeg synes det lyder som om at I har gjort jer nogle rigtig gode overvejelser og griber tingene rigtig fint an. Jeres datter spiser jo, hun udvikler sig, tager fint på osv. som man bør forvente af hendes alder. Hun lyder altså ikke som om at hun mangler næringsstoffer, men bliver dækket ind trods sit måske lidt ensidige indtag af mad.
Jeg synes det er problematisk, at begynde at kræve for meget af hende. At hun f.eks. skal spise x antal stykker mad, før hun rejser sig fra bordet eller lignende, da I så risikerer at hun går helt i baglås og begynder at forbinde det at spise med noget konfliktfyldt og svært. Det er i stedet netop vigtigt at medinddrage hende i madlavningen, borddækningen osv. som I gør og så lave almindelige børnevenlige retter, hvor I tilsætter noget nyt, men også sørger for at der er lidt I ved hun godt kan lide og gerne vil spise.
Det hun umiddelbart mangler mest er, som du skriver, grøntsager og kød. Jeg tænker i den forbindelse af børn omkring 3 års alderen ofte meget gerne vil have maden adskilt. De spiser ikke ret gerne tærter eller lignende, hvor grøntsager, kød, dej osv. er bagt sammen. Tingene skal ligge adskilt på tallerkenen og de skal kunne se hvad de spiser. Samtidig skal du dog finde en balance, for nogle gange kan det f.eks. godt være en god idé at lave en smørbar pålæg til rugbrøddet som indeholder lidt forskelligt, netop for at få variationen ind ...
Er det ikke muligt at hun til frokost kunne få kød og grøntsager som 'gnavemad' ved siden af rugbrøddet? Kød kan være frikadeller, pølser, stykker af kylling eller lignende der kan gnaves. Grøntsager kan være ærter, majs, gulerod, agurk, peberfrugt i forskellige farver osv. og medtænk gerne f.eks. råkost, hvori du kan blande lidt frugt som hun er glad for. Det kunne f.eks. være fint revne gulerødder med lidt fint revet spidskål, blandet med lidt æble, ananas eller rosiner.
Det samme kan naturligvis gives om aftenen eller du kan om eftermiddagen i stedet for rugbrød give hende lidt råkost - bestående af grønt og frugt. Du skal ikke revolutionere det hele på en gang, men prøve at få indført lidt nyt hen af vejen ved netop at tage udgangspunkt i nogle af de ting hun godt kan lide.
Det er super at hun spiser fisk, udvid dette til at være mere og andet end tun eller udnyt tunen til smørbart pålæg på rugbrød. I en tunsalat kan godt være forskellige grøntsager -løg, majs, ærter, oliven, rød peberfrugt eller lignende som giver god smag men som ikke nødvendigvis kan ses. Du kan også give hende rejer, muslinger, stykker af fiskefrikadelle, fiskefilet med remoulade eller lignende til frokost. Spørg ikke om hun vil have det, bare læg lidt på tallerkenen som en selvfølge, så der lige er lidt nyt hun kan smage på og se hvad der sker - så lidt opmærksomhed på det som muligt.
Du kan også lave en grøntsagsmos som smørbar pålæg - det kan være avokadomos eller en humus som nogle børn faktisk rigtig godt kan lide og du må gerne krydre det lidt :)
Du skriver at I nogle gange giver hende en smoothie - det er helt fint, især hvis du kan komme lidt grøntsager i den. Selvom maden i denne alder ikke skal snydes i børnene og de helst spiser tingene adskilt, så er det som skrevet en balance og nogle gange kan det faktisk være en idé at prøve med 'drik dine grøntsager' princippet.
Det der er med smoothies / frugt- og grøntsagsjuicer er, at man skal huske at de ofte drikkes over længere tid og syren i frugterne sammen med frugtsukkeret kan give tandskader. Derfor er det vigtigt at man ikke giver det flere gange om dagen og at barnet ikke render og nipper af glasset hele tiden. Men det kan bruges en gang imellem til at få lidt ekstra vitaminer og andre gode stoffer i barnet og man kan med fordel neutralisere syren lidt, ved at tilsætte tykmælk eller A38.
Og så skal du medtænke at din datter ikke må få unødigt søde fødevarer og drikke i løbet af dagen. Saft, kiks, søde morgenmadsprodukter osv. hæver blodsukkeret og fjerner appetitten og får hun sådanne fødevare, så bliver det svært at få hende til at spise den sundere mad - det ser dog ud som om at I holder jeg uden for dette, når jeg ser din dagsplan :)
Derudover så tænker jeg også at I skal prøve at gemme noget af aftensmaden til senere, hvis hun bliver sulten eller genbruge noget af det til frokost næste dag, når I er hjemme sammen. I stedet for at give hende rugbrød hver gang (selvom det er et sundt valg) så kan det for at få mere variation i hende, være en god idé at forsøge at genbruge noget af den mad I i øvrigt har serveret. Hvis I f.eks. har fået frikadeller til aftensmad, så er der jo i princippet ikke noget i vejen for at hun får en frikadelle inden sengetid, hvis hun er sulten ...
Tilsidst vil jeg også sige at du jo kan overveje om du vil supplere hende med en multivitamintablet.
Jeg håber du kan bruge mine tanker lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske