Brev:
Dårlig nattesøvn - 6 mdr.
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Dårlig nattesøvn - 6 mdr.
Hej Helen,
Så er jeg her igen med flere spørgsmål om søvn. Efter 6 turbulente måneder med ondt i maven og refluks har min søn det rigtig godt (snart 7 måneder). Han er en glad og sjov dreng der nysgerrigt undersøger verden. Men han sover så dårligt om natten!
Som jeg ser det er der to hovedproblemer:
1. Han har svært ved at falde i søvn.
2. Han vågner op hele tiden.
Kombineret giver det meget urolige nætter for os begge. Jeg håber du kan hjælpe med et par gode råd.
Han får nu skemad 4 gange dagligt. Havregrød med frugtmos om morgenen, majs eller hirsegrød med frugtmos sen formiddag, lidt købemad fra glas eftermiddag og kartoffelmos med grøntsager og kød til aften. Dertil vand. Han er meget glad for alt han selv kan gnave/sutte i sig. Gulerødder, riskiks, æbler, appelsiner, agurk mv. Ved siden af får han bryst.
Jeg synes det fungerer godt med mad. Nogengange spiser han meget, andre lidt, men han er meget optaget af alt der kan komme i munden og smager nysgerrigt på det hele.
Han sover efterhånden også fint om dagen. Halvanden time formiddag i barnevogn. Halvanden time eftermiddag i sengen hos mig, og 20-30 min sidst på eftermiddagen i barnevogn.
Men når vi kommer til aften roder det for os! Jeg putter ham ca 19.30. han bliver ammet i min seng, jeg synger og siger ”schyy, schyy” En lyd han kender og forbinder med at sove. Vi har på dit råd kæmpet længe med at han skal falde i søvn hvor han skal sove og for det meste lykkes det at få ham til at falde i søvn i min seng. Engang imellem må jeg dog gå ham i søvn når han er alt for urolig.
Når han sover lister jeg væk. Han vågner mange gange (måske 4-5 gange) over de næste 2-3 timer. Hver gang bliver han meget ulykkelig når han vågner og jeg ikke er der og græder meget og er meget vanskelig at få til at falde til ro igen. For det meste ender det med at jeg lægger ham til brystet. Efter et par timers uro falder han for det meste til ro. Typisk når jeg går i seng.
Natten igennem vågner han også med gråd. Han får mad ca hver anden time natten igennem. Simpelthen for at få ham til ro. Af og til har han lange vågenperioder om natten. Flere gange har det været 3 timer! Han er træt, men motorisk urolig og han kæmper for at undgå at falde til ro.
Det er opslidende, især da jeg er alene med ham.
På sundhedsplejerskens råd får han nu skemad 4 i stedet for 3 gange dagligt. Det har ikke haft nogen effekt.
Jeg fornemmer selv at han kører videre på en gammel vane med at vågne hele tiden og at han pga den turbulente start på livet ikke har lært at falde i søvn selv uden mig. Ja i det hele taget at sove uden mig. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal ændre det.
I en periode blev han lagt til at sove i tremmeseng, men han er endt i min seng igen da det er der han er lettest at få til at sove. Det er vist lidt det der med at tisse i bukserne…
Kan du hjælpe med gode råd til en bedre nattesøvn vil jeg blive glad.
Med venlig hilsen
Nielsine