Svar: Dårlig nattesøvn - 6 mdr.
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Nielsine
Det er rigtig godt at du har givet din dreng masser af tryghed og nærhed. Det har I begge haft brug for og det er dejligt at sove sammen - men jeg kan fornemme at du nu efterhånden har lyst til og overskud til at lære din dreng at sove uden at være i favn og det lyder som en rigtig god idé at gøre dette nu.
Selvom du er gået fra at gå rundt med ham til at lægge dig med ham, så er han stadig afhængig af at være i din favn, føle sig omsluttet og nær dig, for at kunne sove og det er du nødt til at ændre på.
Da du er alene med din dreng, så er din seng måske så bred at I stadig godt kan ligge sammen uden at han ligger fysisk tæt op af dig? Ellers vil det være en rigtig god idé at du nu begynder at putte ham i hans egen seng, når han er blevet ammet om aftenen og at du arbejder på at lære ham at falde i søvn der. Det at han skal falde i søvn, hvor du ønsker han skal sove, handler om at han skal være vågen nok til at registrere hvor du lægger ham og således lære at falde i søvn uden at have brystet i munden og uden at du ligger sammen med ham. Der er altså stor forskel på, at amme ham i søvn hvor han skal sove og så at lære ham at sove uden denne afhængighed.
Jeg har tidligere beskrevet for dig, hvordan du flytter din dreng fra din favn og ned i egen seng, for at lære ham dette, så det vil jeg ikke komme ind på igen. Men jeg vil uddybe mit svar, ved at fortælle dig lidt om søvnassociationer.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Det er for voksnes vedkommende ofte at læse en bog, gætte kryds og tværs, lytte til et stykke afslappende musik eller lignende. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Din dreng er afhængig af at få bryst og i løbet af natten er han ved at blive afhængig af at ligge tæt op af dig, søge brystet og derved komme videre i søvnen.
Det er stadig vigtigt at han bliver ammet, så han får sin mælk og ikke er sulten. Det er rigtig vigtigt at han få mad og væske nok dagen igennem for at sove godt om natten. Men det er rigtig vigtigt at han ikke falder i søvn ved brystet. Det er rigtig vigtigt at han nu lærer at falde i søvn uden brystet i munden og i stedet i sin egen seng.
Så længe han ligger tæt op af dig i din seng, så vil han søge brystet igen og igen - og falder han i søvn i din seng og du så flytter ham, så vil han blive ked af det og frustreret, fordi han vågner op og registrerer at han nu er et andet sted ... falder han i søvn i din favn og flyttes til egen seng, så vil han også blive urolig, når han skifter søvnfase og oplever at han ligger et andet sted. Derfor skal han ammes og fra starten puttes i sin seng. Det handler altså alt sammen om søvnassociationer og det er meget vigtigt at du nu overvejer, hvad søvnassociationer du giver din dreng.
Det er en rigtig god idé at give ham skemad 4 gange dagligt og derudover har han brug for 5-6 amninger i døgnet. Han skal ikke længere ammes om natten.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes, kommer over i din seng og ammes der og sover videre, så I vågner sammen.
Morgen 7.30: Dagen starter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden amning ca kl. 10, sover 1½ time som nu. Det er en god idé at fjerne amningen her og give nye søvnassociationer om dagen også, så han stille og roligt lærer at sove uden mor. Kan han om dagen, kan han også bedre om natten :) Må meget gerne puttes i barnevogn.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det er helt okay at give ham mos fra glas. Vand af kop og suppleres med agurk, brødstænger osv. i hånden at gumle på.
Ammes og puttes til middagslur - igen forsøge at putte ham lige inden han falder helt i søvn med brystet i munden, men med sin klud, kærtegn, beroligende ord osv. i stedet. Må meget gerne puttes i barnevogn. Puttes ca kl. 13.30-14 og sover igen ca 1½ time som nu.
Eftermiddag 16: En portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Sover ikke længere sen eftermiddagslur, den springes over! Bør normalt heller ikke længere ammes om eftermiddagen, i en periode har han måske stadig behov, for ikke at behøve mælk om natten ...
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten i sin egen seng ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og puttes derefter tilbage i egen seng igen. Sover herefter i egen seng til næste morgen tidlig kl. 05/06, hvor han kan komme over til dig og blive ammet og sove videre.
Jeg håber at ovenstående plan og tanker viser dig hvordan du skal lære din dreng at sove uden dig - lidt om dagen og også om aftenen:)
Håber du hermed er hjulpet videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske