Svar: Mave- og rygtræning
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Mette
Det lyder rigtig godt at I motiverer jeres datter til at bruge sig selv fysisk. En god bog kunne være "Leg med din baby" fra Politikens Forlag eller du kan købe en dvd "Stimulastik" med idéer og inspiration til øvelser du kan lave :)
Det er især på gulvet, når din datter ligger og trille omkring og løfter sig op at hun får styrket sin krop. Jo mere hun bevæger sig, jo bedre er det og du må meget gerne lægge hende over en stor gymnastikbold og trille hende på den - det er en rigtig god idé. Det at blive vugget og gynget stimulerer også hendes balance, som igen er vigtigt for den motoriske udvikling. Jo mere I kan give hende luftture osv. jo bedre er det faktisk :)
Når hun ligger på maven skal hun nu strække sig op i strakt arm og løfte sin overkrop højt. Det er, når hun kommer højt op, at hun ofte får overbalance og triller fra mave til ryg - hun er dog så gammel nu at hun sandsynligvis har så stor styrke i armene at hun forholdsvis let holder balancen og derfor triller hun ikke så meget, men prøver i stedet at bevæge sig frem og få fat i det legetøj, som I ligger omkring hende. Hun forsøger at skubbe med benene og løfte numsen for at komme frem.
Det er små krybe bevægelser hun prøver at lave og du må gerne støtte hende i dette ved at presse og holde skiftevis på venstre og højre fodsål, og derved hjælpe hende fremad. I starten kommer hun nemlig ofte baglæns til stor frustration :)
Styrke i armene får hun, når hun kæmper sig rundt og også når I laver øvelsen med at lade hende selv trække sig op - det er super godt at lave den. Derudover skal hun jo bruge sine arme, holde legetøj i hånden, begynde at skifte fra hånd til hånd, putte i munden osv.
For at vende fra ryg til mave, så starter barnet ofte med at få fat i egne tæer. Når barnet ligger på ryggen og har fat i begge fødder, så vil hun naturligt få overbalance og falde over til siden og derfra komme videre rundt på maven. Det er derfor en god idé at hjælpe hende med at få øje på sine tæer og løfte ben og fødder op. Du må meget gerne cykle med hendes ben - det er oplagt at I nu begynder at synge "hjulene på bussen drejer rundt ..." imens du bruger hendes ben som hjul, dørene der åbner og lukker osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske