Svar: Bekymret for datters trivsel
7. december 2009
Alder:
3 mdr.
Kære Ingrids og Maries mor
Jeg er fuldstændig overbevist om at du / I ikke gør noget galt og som du skriver, så har I jo en stor ro med jer, netop fordi I har mange erfaringer med jer fra Ingrid da hun var mindre ...
Så at det føles frustrerende skyldes at det er frustrerende - det ville det også være for mig - hvis det er nogen trøst!
Da jeres datter har været indlagt, så må du gå ud fra at hun er undersøgt og lægerne har skønnet at der ikke var grund til operation eller andet - altså måske en lidt løs mavemund, men ikke noget man vil operere for. Du skriver at hun indtager ca 800ml mælk dagligt og det synes jeg lyder rigtig godt. Selvom hun vejer næsten 7 kg, så er det stadig en mængde, som sikrer hende de vitaminer, mineraler osv. som hun har behov for og det er helt naturligt at børn med refluks spiser lidt mindre en gennemsnittet. Det er netop vigtigt at prioritere små hyppige måltider og håbe at barnet så holder maden i sig end at give større mængder og så risikere at det hele kommer op igen.
Kunne I ikke om aftenen prøve at give hende lidt kogt vand. Ikke store mængder, for der er jo ikke næring i, men det kogte vand kan måske give hende lidt ro i maven og kommer I lidt sukker i, så virker det smertestillende og beroligende på hende. Når man har refluks og mælk der står og kører i spiserøret mere eller mindre hele tiden, så får man ondt og har det ubehageligt og selvom hun er i Nexium behandling, så fjerner det jo ikke alt ubehag ... Så mit råd er at I forsøger med lidt sukker vand om aftenen, når hun er rigtigt ked af det. I kan blande en tsk sukker i 100ml kogt vand og give hende max 50ml. Se hvad der sker.
Prøv også med en sut, hvis hun vil have det. Det at sutte kan sætte gang i tarmperistaltikken og hjælpe maden den vej I ønsker og også være med til at give lidt ro i maven.
Hendes vægt er der ikke noget i vejen med, hun vejede 3350 da hun blev født og vejer 6800g nu - så har hun fordoblet sin fødselsvægt i løbet af kun 3 måneder - det er meget flot! Tommelfingerreglen lyder at hun skal fordoble sin fødselsvægt mellem 5-6 måneder, så ud fra hende vægt, så lyder det altså som om at hun får den næring hun har behov for. du skal derfor ikke være så urolig for appetitspring, madindtag osv. som du tænker meget på (kan jeg fornemme), det lyder ikke som om at hun umiddelbart mangler noget.
Så prøv at finde roen i dette og hold fast i jeres plan for dagen som ser fin ud. Det er helt fint at lade hende selvregulere om natten som det er lige nu.
Prøv evt. med en anden type flaske, alt efter hvordan flaskesutten er formet vil nogle børn sluge mere eller mindre luft når de spiser. At prøve med en anden model kan derfor godt nedsætte luftindtaget og sandsynligheden for at gylpe ekstra meget i forbindelse med en bøvs sættes dermed lidt ned.
Med hensyn til skemaden, så anbefales det jo ikke at starte før 4 måneders alderen. Hvis egen læge eller sygehuset har givet grønt lys for det, hvis du undgår gluten, så kunne du overveje at prøve med en Sinlac specialgrød, som er glutenfri og fri for komælksprotein og laktose. Den er til børn fra 4 måneder med komælksallergi samt til børn med laktoseintolerance og den er fremstillet af rismel og johannesbrødkernemel. Den indeholder altså noget af det din datter allerede får og købes på apoteket ... men som sagt er det altså 4 måneder der er den normale grænse :)
Håber du kan bruge lidt af dette - rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske