Svar: Vil ikke sove om aftenen - 2 år, 8 mdr.
7. december 2009
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Pia
Det lyder som om at Mikkel er komme lidt ind i en rytme, hvor han nu forbinder det at skulle sove og selve putteritualet med noget der godt kan tage lang tid. Derfor er det vigtigt at I ikke putter ham for tidligt, men gerne senere end I normalt ville gøre, for at være sikker på at han er træt nok til at sove.
Det er meget fint at I sidder hos ham, I må gerne bruge 15 minutter på at sidde ved siden af ham i sengen og læse en historie og tale lidt om dagen der er gået. Med den alder han har, sker der rigtig mange ting og det kan være rart for ham at få gennemgået dagen, hvad der er sket af både gode og mindre gode ting - hjælpe ham med at få tømt hovedet for tanker, hvorefter han naturligt bedre kan sove. Sådan har vi det jo også selv - vi kan ikke overgive os til søvnen, hvis vi ligger og spekulerer en masse.
Selvom han allerede er og kommer i søvnunderskud et par dage, fordi han bliver puttet sent, så sker der ikke noget ved det. Det er jo netop søvnunderskuddet der skal gøre at han begynder at føle sig træt og føle behov for at komme i seng og sove. Derfor er det også meget vigtigt at han ikke indhenter den manglende søvn i løbet af dagen. Det er altså meget vigtigt at han ikke får lov til at sove længere middagslur end han gør lige nu. gerne sove 1-2 timer, men ikke mere, måske er 2 timer endda i overkanten ...
Så lige nu synes jeg altså at I skal bruge lidt tid hos ham, når han skal sove, men naturligvis ikke en time. Hvis han falder til ro ved at I sidder og holder ham i hånden, læser historie osv. og han sover i løbet af 15 minutter så er det godt givet ud. Men ser han jeres tilstedeværelse som underholdning og sjov, og har lyst til leg og ballade, så er det fint at gå. Hvis han smider med sin sut eller andet, så lad det ligge indtil I kommer ind til ham igen. Det bliver altså på gulvet indtil I vender tilbage efter ca 3 minutter.
En anden mulighed er at I stiller jer på værelset eller lige uden for døren og laver noget praktisk - f.eks. lægger tøj sammen eller stryger tøj. Det sender nogle signaler til ham om at der ikke sker noget spændende når han skal sove, det er faktisk ret kedeligt det I foretager jer. Han har jo en alder nu, hvor han gerne vil være i stuen sammen med jer og synes det er hyggeligt, så det er en måde at vise ham på at der ikke er noget at blive oppe for.
Samtidig kan I så betrygge ham og fortælle ham verbalt, hvad han skal. I kan sige "Jeg er lige her, læg dig ned skat" eller lignende og han kan også kalde "Moar ..." og du kan svare "Ja jeg er her, det er sovetid nu". Det at han selv begynder at lægge sig ned og blive i sin seng er vigtigt i forhold til at lære at det er sådan I vil have det.
Håber I kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske