Svar: Vælling - 5 mdr.
1. juni 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Janne
Man anbefaler normalt at børn der får vælling i alderen 4-6 mdr max får det der svarer til to flasker i døgnet. Simpelthen fordi proteinindholdet er for højt.
Vælling er i princippet det samme som en tynd grød og jeg formoder derfor at indholdet af protein er det samme. Med hensyn til gørd siger man dog også at dette max bør være to måltider dagligt, resten skal være grøntsagsmos.
Hvis barnet får for meget protein bliver nyrerne belastet og barnet kan også få hård mave. Derimod er grøntsagmos med til at holde lidt gang i maven.
Håber jeg fik svaret nok på dit spørgsmål.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske