Brev:
Kostplan - jeg har forsøgt at skære ned på flaske indtaget
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kostplan - jeg har forsøgt at skære ned på flaske indtaget
Kære Helen.
Så melder jeg mig på banen igen med et par spørgsmål.
Vi har en datter på næsten 11 mdr. og hun har i nogle måneder været godt i gang med at spise alt mulig. Men jeg synes nu at de sidste uger har været svære, for hun vil ikke spise ret meget og helst selv. Jeg ved godt det er alderen, men jeg er jo bekymret for at hun ikke får, det hun skal.
Jeg har forsøgt at skære ned på flaske indtaget fra 3 til to om dagen. Men hun vil ikke altid tage 200 ml af gangen og så får hun jo ikke jern nok, så derfor giver jeg hende nogle dage en flaske inden middagsluren, også fordi hun sjældent har spist ret meget rugbrød til frokost og hun giver udtryk for sult før middagsluren.
Hendes kostplan ser nogenlunde sådan ud:
Kl. 7: Havregrød lavet på 100 ml modermælk og vand at drikke
Kl. 8.30 Sutteflaske med 200 ml inden hun bliver puttet til morgenluren.
Sover 2-2½ time
Kl. 12 frokost: rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, kogt pasta, rester fra aftensmaden. Men det er begrænset hvor meget hun vil spise og hun skubber konsekvent min hånd væk når jeg prøver at putte noget i munden og hun formår ikke selv at få ret meget ind, det meste bliver undersøgt med pegefingeren og mast og det er så det. Har prøvet med boller men det gider hun hellere ikke.
Kl. 13.30 giver jeg hende yoghurt med rugbrødssmulder og frugt eller øllebrød eller sutteflaske afhængigt af om jeg synes hun mangler at få mælk.
Sover 2 -21/2 time
Kl. 16 giver jeg hende frugt som hun bare rigtig gerne vil have, jeg synes næsten det er det eneste hun gider spise og det vil hun bare gerne selv putte i munden. Utroligt så bevidst hun er om det er frugt eller rugbrød! prøver også med boller men det vil hun ikke,
Kl. 17.30 får hun aftensmad og jeg er begyndt at give hende det vi får. Grøntsager, kødsovs, pasta o.lign, men hun spiser som regel meget lidt af det, også selv om hun får stykker at spise selv (men det er jo ikke frugt), jeg forsøger at give hende lidt ved siden af som jeg har most, men hun skubber meget konsekvent hånden væk. Det ender med at jeg må give hende noget anden, ”desværre” vil hun rigtig gerne have glasmad eller jeg giver hende lidt grød af en eller anden slags.
Kl. 19.30 Sutteflaske med 200 ml og godnat og hun sover igennem til næste morgen.
Jeg synes ikke jeg har så mange timer til at give hende mad i, fordi hun bare sover rigtig godt, men hun trives og er en glad pige og vejer også det hun skal, har gode elastikker osv. er begyndt at krybe og er meget aktiv.
Men hvad skal jeg lige gøre, jeg synes hun er begyndt at fravælge meget mad og vil ikke smage, undtaget er frugten, tomater engang imellem gulerødder. Synes efterhånden at hun igen får lidt for meget yoghurt og grød for at være sikker på hun bliver mæt nok og det vil hun som regel godt spise, fordi hun så er blevet sulten og det nu skal gå stærkt med at få noget i maven.
Er det for meget med 3 flasker om dagen, nogle gange er det bare nødvendigt for at nå 400 ml?
Er det ok at supplere med grød og yoghurt for at gøre hende mæt? Er det bare helt normalt for hendes alder at være meget selektiv?
Mange hilsner fra
lillepigens mor