Svar: Kostplan - jeg har forsøgt at skære ned på flaske indtaget
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Lillepigens mor
Min umiddelbare tanke når jeg ser planen for dagen er at din datters tilbud om flasker formiddag og middag, naturligt vil påvirke hendes lyst til og indtag af mere rigtig mad. Jeg synes derfor at formiddagsflasken bør fjernes.
Du skriver at du laver havregrøden på modermælk, du kunne jo overveje om du skulle lave den på mme i stedet ... Malker du ud eller hvad gør du? Derudover kan du tilbyde hende lidt mme af en kop til maden, for på den måde at få lidt ekstra mme i hende og få jernbehovet dækket. En flaske inden middagslur kan også godt forsvares, da den ligger efter hun har spist både formiddagsmåltid og frokost, så den påvirker ikke hendes madindtag på samme måde, som den om formiddagen gør.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Morgen Kl. 7: Havregrød lavet på mælk (modermælk, mme eller evt. sødmælk), vand af kop
Tidlig formiddag 8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, mme af kop.
Puttes til formiddagslur - det er en fordel at give mme af kop og forsøge at undvære flasken, så hun også lærer at sove uden afhængighed af flasken.
Frokost Kl. 12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, kogt pasta, rester fra aftensmaden - frikadeller, kogte grøntsager, måske lidt rejer eller lignende. Hvis hun har brug for supplement af skemad bør det være grøntsagsmos, vand af kop.
Kl. 13.30: Yoghurt med rugbrødssmulder og frugt, eller evt. en flaske inden hun skal sove, for at sikre hende mme (jern) nok.
Puttes til middagslur
Eftermiddag kl. 16: Frugtmos eller frugt i hånden, ½ bolle med lidt smør, ost, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, maden tager udgangspunkt i jeres mad. Ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Det er fint hvis der er noget som er moset og noget i stykker. Kartofler kan f.eks. moses med lidt sovs og frikadeller gives i stykker. Retter med hakket kød og sovs er ofte et hit hos børn - pasta med kødsovs, frikadeller, farsbrød, boller i karry, lasagne eller retter med mild fisk f.eks. rødspætter eller laks serveret med lidt tomatsovs, parmesan eller lignende kan mange børn godt lide. Også julemaden vi snart skal have er ofte et hit - gammeldagsmad der smager af noget :) Vand eller mælk (mme eller sødmælk) af kop.
Flaske med mme og puttes til natten og sover som nu til næste morgen tidlig.
Det er stadig helt okay at supplere hende med lidt skemad for at være sikker på at hun er mæt nok, men det kan som sagt være en god idé at supplere frokosten med grøntsagsmos for at give mere variation. Yoghurt er fint som mellemmåltid og grød kan gives om morgenen eller som en godnatgrød inden putning.
Boller er gode som mellemmåltid og havregrynsboller er gode, de indeholder både jern, fibre osv. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du bager dem :) Dem må hun kunne lide ..:)
Børn i din datters alder er ofte lidt selektive og lukker munden for skeen, hvilket ofte handler om at de gerne vil spise selv. Det er vigtigt, at holde fokus på at det stadig skal være hyggeligt og forbindes med noget rart at spise og mere end hvad hun lige præcis spiser. Og så skal du holde fast i at du jo har en pige som trives, har gode elastikker og som umiddelbart ikke lyder til at mangle noget :)
Håber du kan bruge ovenstående lidt videre, fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske