Svar: Putteritual - 13 mdr.
7. december 2009
Alder:
13 mdr.
Kære Noahs forældre
Lige nu lyder det som om at Noah har behov for sin flaske for at falde til ro om aftenen og overgive sig til søvnen og det er helt fint. Men i løbet af den næste måned eller to bør flasken naturligt stoppe og en kop mælk kan sættes i stedet.
I første omgang vil det være rigtig godt, hvis I skruer lidt ned for mælken i flasken, så han får mindre og mindre og derfor kan drikke behovet af en kop. Derudover vil det også være rigtig godt at ændre lidt på putteritualet, så han f.eks. starter med at sidde lidt på skødet og få godnathistorie eller blive sunget for eller lignende, så dette ritual fortsætter og tager over, når han stopper med flasken. Det er altså ikke et spørgsmål om at fjerne flasken og give ham 'en kold tyrker' men i stedet give ham noget andet og tryghedsgivende. Noget han kan puttes med fremover, også når han bliver 2, 3 år :)
Flasken bør fjernes i løbet af et par måneder, I skal her også medtænke at han jo bliver mere og mere bevidst og får mere og mere egen vilje. Det betyder at det kan være sværere at få den væk, at han vil protestere mere, men modsat betyder det jo også at I kan inddrage ham mere i netop at få flasken stoppet.
På et tidspunkt skal der købes nye flaskesutter, de gamle er mørnede og slidte og skal smides ud. Tag jeres dreng med i denne proces. Netop det at han nu bliver ældre og begynder at forstå mere og mere gør at I kan begynde at bruge ordet slut. Ofte bruger vi "slut" sammen med en gestikuleren, hvor vi slår ud med hænderne - der er ikke mere. Det gør vi i hverdagen i mange situationer. Det kan være bogen, som klapper sammen, nu er historien slut, det kan være mælkekartonen på bordet som er tom - slut, der er ikke mere mælk osv. Og dette begreb "slut" skal I også føre over på flasken.
Så når de gamle flaskesutter ikke dur mere, så lad ham se at de er i stykker, lad ham være med til at smide dem ud, vis ham det er slut. Når han så beder om flasken om aftenen, så må I gentage for ham at det jo var slut, vise ham flasken, som ikke dur (den virker jo ikke, når der ikke er flaskesut på), huske ham på at I smed flaskesutterne ud. Og så må I tilbyde ham et alternativ - netop en kop mælk og måske en banan, sidde på skødet og få jeres nærhed i stedet ...
At han lige nu søger jer og gerne vil ligge i smørhullet om natten er naturligvis okay, han har behov for trygheden og falder til ro med det samme han får det. Men I skal naturligvis være opmærksom på hvornår han begynder at vågne og søge jer af vane og hvornår han har et reelt behov for at komme ind til jer.
Prøv om ikke I kan lade være med at tage ham ind med det samme, men forsøg i stedet at lulle ham til ro i egen seng. Dur dette ikke, så tag ham ind til jer, men når pladsen bliver for trang i jeres seng, så flyt ham gerne tilbage til egen seng igen - det at vågne i egen seng om morgenen er jo også med til at lære ham at der er der han skal sove :)
Håber I kan bruge ovenstående videre, rigtig meget held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske