Svar: Madplan og dagslure
7. december 2009
Alder:
12 mdr.
Kære Mor og Far
Det er en meget meget fin dagplan I har og det ser ikke umiddelbart ud som om at jeres dreng mangler noget :)
Da han ikke er særligt glad for sødmælk og I helst ikke vil give for meget af det på grund af hans mave, så synes jeg det er værd at forsøge med letmælk. I stedet for den federe sødmælk kan I så fortsætte lidt endnu med at give ham lidt fedtstof i grøden om morgenen og naturligvis også bruge smør, plantemargarine osv. på brøddet han spiser.
Fint at holde igen med banan, men giv ham gerne frugt som appelsin, kiwi, blomme, clementiner, fersken, ananas, melon osv. Det er godt til hans mave - faktisk får mange børn lidt tendens til tynd mave her i juletiden, hvor større mængder clemetiner glider ned, så det kunne måske have en god effekt hos jeres dreng som jo har lidt problemer med forstoppelse :) Det vil samtidig give ham lidt ekstra c-vitaminer i forhold til forkølelse og styrkelse af immunforsvaret ...
Jeg synes egentlig ikke I skal gå så meget op i det med vægten, for det lyder som om at der har været en fejlmåling og I beskriver en dreng som spiser godt og ser sund og fin ud med elastikker de rigtige steder .. Så hold i stedet fokus på at det skal være dejligt at spise og forbindes med noget hyggeligt og rart og giv så endelig al den julemad han har lyst til :)
Bibehold mælk af kop inden sengetid - det må gerne være lidt lun letmælk.
Hvis han får mellem 350-500ml mælk dagligt, så er han dækket rigtig godt ind. Det passer som regel med at han får en kop mælk om morgenen, om aftenen, en portion yoghurt eller andet surmælksprodukt om eftermiddagen og så den mælk der nu indgår naturligt i madlavningen.
Super flot at han allerede kan spise med ske, mange børn mestrer ikke dette før de er omkring 16 måneder! :)
Han skal have lov til at spise de mængder mad han viser behov for og I skal ikke holde igen. Det er stadig vigtigt at han får små og hyppige måltider fremfor få og store måltider, men han skal have lov til at spise, hvis han er sulten. Tilbuddet skal naturligvis være sundt og nærende og det er her rigtigt at havregryn er rigtig godt. Derfor anbefaler jeg normalt blandt andet havregrynsboller som mellemmåltider - se hvordan du laver dem i babykøkkenet her på siden :).
Du skriver at han får god frokost og det lyder også sådan, vær opmærksom på at han får brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager da det er fødevarer som indeholder tryptofan. Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, stimuleres produktionen af serotonin, som har betydning for at holde vores humør stabilt og sikre os god søvn. Det er derfor en god idé at lade barnet få disse fødevarer både til frokost og til aften og hvis der er lidt problemer med humøret sidst på dagen kan et mellemmåltid med lidt kylling og en kartoffelbåd og en grovbolle også være godt :)
Derudover er det vigtigt at se på indtaget af sukker og holde dette på et minimum, det gælder især søde yoghurt produkter, saft, kage osv. og så vidt muligt lade sit barn slukke tørsten i vand.
Jeres dreng lyder til fortsat at have behov for sine to lure dagligt og det er især også når han kun får en lur, at eftermiddagene volder problemer - han er træt og mangler overskud. De fleste børn vil et sted mellem 12-18 måneder kunne nøjes med kun en lur dagligt, så det er nok lige tidligt nok for jeres dreng. Modsat vil han måske nogle dage kunne og disse overgange er altid svære. Det var også svært da han gik fra 3 til to lure og det bliver svært, når han engang skal til at springe middagsluren helt over ...
Det kan være en god idé at indføre en lille gåtur udenfor sidst på eftermiddagen, helt i hans eget tempo, mærke vinden, kigger på små dyr under en stor sten, samle lidt blade i en spand osv. Det afleder og den friske luft og det at tulle rund udenfor stille og roligt giver lidt ekstra overskud til om aftenen, hvor han så naturligt også vil falde bedre til ro og sove bedre.
Så nogle gange kan det være en god idé at I deler jer, så den ene laver aftensmaden klar imens den anden går lidt ud med jeres dreng ... :)
Og til sidst - nogle børn rejser sig jo og går og springer kravlstadiet over, fred være med det. Det er bare vigtigt at han lærer at kravle senere hen. Det at kunne krydskoordinere arme og ben er vigtigt for at de to hjernehalvdele kan arbejde sammen. Det er derfor meget vigtigt for at barnet kan lære f.eks. at læse, regne, skrive osv. Det handler f.eks. om at kunne se forskel på om der står p eller q, b eller d, 69 eller 96 ...
Så inden han kommer i skole skal han altså kunne kravle og også hoppe gadedrengehop, sprællemandshop osv. fordi det er gode 'krydskoordineringsøvelser' :)
Rigtig meget held og lykke, håber det har givet lidt ro med på vejen :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske