Svar: Kaster hovedet fra side til side
7. december 2009
Alder:
5 mdr.
Kære Jane
Håber de første aftener med jeres nye ritual er gået godt :)
Det er fuldstændig normalt at børn ligger og kaster hovedet fra side til side, når de skal sove. Det virker beroligende på mange børn og det er rigtig fint at du har en klud ved din drengs ansigt fordi det kan være tryghedsskabende for ham.
Det er lidt tidligt at han gør det, men stadig ikke unormalt, han gennemgår jo lige nu en stor udviklingsmæssigt forandring og derfor har han stor motorisk uro, når han skal sove. Du vil sandsynligvis opleve at han i løbet af nogle uger, gør det mindre og mindre og så kan det ske igen, når han bliver 8-10 måneder og begynder at kravle.
I den alder, hvor børn begynder at kravle, vil de ofte ligge sig op i kravlestilling, rokke frem og tilbage og græde frustreret - det er faktisk mere normalt, at de gør det, end at de ikke gør det, ligesom den kan finde på at slå hovedet fra side til side, som du beskriver. Man kalder det faktisk "head-banging” og "head-rolling", når de har disse gentagende bevægelser i forbindelse med søvn.
Hvis barnet, uanset alder, har rytmiske bevægelser, som varer mere end 10-15 minutter og barnet gentager dette både om dagen, når barnet er vågen og om natten, når barnet sover, så skal man tale med lægen. Børn med forskellige neurologiske lidelser eller psykiatriske diagnoser kan nemlig have disse stereotype, rokkende bevægelser - husk dog på, at hvis dette er tilfældet, så vil dit barn også have andre symptomer på, at noget ikke er helt, som det bør være, og dit barn vil altså ikke som din dreng kun gøre det, når han skal overgive sig til søvnen :)
Tilsidst vil jeg lige nævne at børn også kan have disse virrende bevægelser med hovedet, hvis de har ondt i ørerne og det kan være en idé at få barnets ører tjekket af en ørelæge :)
Men hos dig lyder det altså helt normalt og okay!
Håber du kan bruge dette lidt videre og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske