Svar: Vil ikke drikke mælk - 10 mdr.
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Kære Anne
Det er rigtig godt at din datter spiser tykmælk, ost og får mælk i grød og mos. På den måde får hun jo trods alt lidt kalk via maden og det er super. Måske er det smagen af sødmælk hun ikke bryder sig om, sådan har nogle børn det - og letmælk, som normalt anbefales fra 12 måneders alderen vil de gerne drikke ... Det kan således være udmærket at du bibeholder den ene amning til hun er omkring et år (det sikrer hende også lidt ekstra væske) og så forsøger med letmælk.
Når hun er 12 måneder vil hun blive dækket fint ind, hvis hun får min 350ml og max 500ml mælk/mælkeprodukt dagligt. Det svarer normalt til 1-2 glas mælk dagligt + en portion yoghurt eller lignende samt den mælk der naturligt indgår i madlavningen.
Når vi anbefaler mælk til børn så er det hovedsageligt for at tilføre dem kalk/calcium. Calcium er vigtigt for vores celler og for opbygningen af skelettet og koncentrationen af calcium i blodet holdes stabilt via hormoner, hvor blandt andet også d-vitamin spiller en rolle. Hvis indtagelse af calcium er for lavt, så vil der frigives calcium fra skelettet. Det betyder at hvis calciumindtaget gennem længere tid er langt under anbefalingerne, så vil det resultere i en dårlig knoglemineralisering.
Det anbefales at børn fra 6-11 måneder får 540mg calcium dagligt og at børn i 12-23 måneder får 600mg calcium dagligt. Dette dækkes hovedsageligt gennem mælk og hvis barnet ikke indtager mælk, så bør man tilbyde kalktilskud dagligt i stedet. For at få vitaminer osv. kan hun suppleres med en multivitamintablet - den bør knuses.
Hvis du har lyst til at stoppe amning nu og du føler det generelt er svært at få din datters mælkebehov dækket, så synes jeg du skal tale med lægen om hvorvidt det vil være relevant at tilbyde kalktilskud allerede nu.
Det er altid lettest at stoppe amning, når både mor og barn er enige om det. Hvis din datter er meget glad for brystet og tydeligt viser behov for amning, så er det naturligvis problematisk at stoppe fra den ene dag til den anden. Men hvis hun selv er begyndt at sige lidt fra - leger mere med brystet, bider dig osv. i stedet for at spise, ja så kan det være udmærket at tilbyde noget andet at drikke - mælk eller vand.
Foretrækker hun vand fremfor mælk, ja så må hun have kalktilskud, men her skal du så have lægen ind over :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske