Svar: Plan og mme
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det er en fin plan for dagen du har sendt, det ser ud som om at børnene trives på alle måder og får stor variation af mad dagen igennem. Det er rigtig dejligt, at de nu er begyndt at spise mere mad i stykker og mere familiemad - sikken jul I får :)
Normalt anbefaler man at bibeholde de to flasker dagligt til børnene er 12 måneder, simpelthen fordi de har brug for de 400ml mme dagligt for at blive dækket ind med jern.
Du skriver dog at du giver dem Glycifer, så jernbehovet får de dækket, så er spørgsmålet bare om de er i stand til at indtage deres væskebehov af kop, hvis I allerede nu fjerner en flaske? Det er en god måde at få væske på, så af hensyn til deres væskebehov, så er jeg faktisk mest tilhænger af at I lige nu fortsætter med de to flasker dagligt.
Når de bliver omkring et år, ville jeg så stille og roligt begynde at trappe mængden ned i flasken inden middagslur. Simpelthen for at lære dem at undvære og få mindre og mindre og sove uden. Den sidste flaske der fjernes er så flasken inden putning om aftenen. Den kan I godt bibeholde til de er 12-14 måneder - se hvad tiden bringer og hvornår de virker parate og erstat så med en kop mælk og et nyt putteritual om aftenen.
Hvis du tror at I allerede i juleferien kan trappe dem ned i flasken inden middagslur og de vil drikke godt med mælk af kop og således få deres væskebehov dækket, så er det fint og helt okay at forsøge - netop fordi I jo ikke behøver give dem erstatning af hensyn til jernet, men 'kun' af hensyn til væskeindtaget.
Håber du kan bruge dette videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske