Svar: Falde i søvn selv - 13 mdr.
7. december 2009
Alder:
13 mdr.
Kære mor til 2
Jeg tror jeres datter har rigtig svært ved at sige godnat til dagen og alle oplevelserne og overgive sig til søvnen. Hun oplever jo meget nu, er i dagpleje hver dag, hun bruger sig selv rigtig meget motorisk og mentalt og det er helt naturligt at hun har svært ved både at finde fysisk og tankemæssig ro. Hun kan jo ikke med ord fortælle jer hvad hun tænker og du ved også fra dig selv, hvor svært det kan være at falde i søvn hvis hovedet myldrer med tanker ... så jeg, jeg er helt enig i at lillepigen har svært ved at sige farvel til dagen.
Det er naturligvis uholdbart at bruge 45 minutter på at putte hende hver aften og du skal, som du også skriver, vurdere, hvad hendes gråd og protester handler om. I princippet sker der jo ikke spor ved at hun kommer i seng og ligger og tumler rundt, rejser sig ved tremmerne, sætter sig igen, piller ved sin bamse osv. hvis hun så i øvrigt virker okay og ikke ked af det. Her behøver du ikke være hos hende, hun kan sagtens ligge og tumle rundt på egen hånd, men når hun så bliver træt og har brug for en hånd at holde i for at sove, så skal du naturligvis lige sætte dig hos hende og synge en sang, hvorefter hun så forhåbentlig sover.
Men hvis hun med det samme du putter hende, rejser sig, strækker armene op mod dig "gå ikke fra mig mor" og tydeligt viser at hun er ked af det og ikke vil ligge i sin seng alene - ja så skal du naturligvis være der for hende. Så kan det være nødvendigt at sidde lidt med hende, evt. ændre lidt på puttetidspunktet (så er hun måske puttet lidt for tidligt, som du også selv har tænkt) og give hende den tryghed hun tydeligt beder om.
Hvis hun virker til at søge underholdning, sjov og ballade og samtidig virker til at have brug for dig, for at føle sig tryg ved at skulle sove - hun er jo stadig så lille at hun ikke forstår, hvor du er, når hun ikke kan se dig - så kan det være en rigtig god idé at du opholder dig i nærheden og laver noget praktisk.
Det kan være at du står og stryger eller lægger tøj sammen på eller lige uden for hendes værelse, så er du der, hun kan se dig og mærke at du ikke har forladt hende og du kan stadig verbalt berolige, betrygge og også fortælle hende at det er puttetid nu. Du kan f.eks. sige "læg dig ned skat" som en kort lille besked, som hun godt vil kunne forstå. Netop det at hun selv begynder at lægge sig ned i sin seng, i stedet for at du render frem og tilbage og lægger hende, er vigtigt i forhold til at hun begynder at forstå, hvad det er du vil have hende til :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske