Svar: MME og søvn
7. december 2009
Alder:
8 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :) Det er en fin plan for dagen du har sendt, det lyder som om at din dreng er rigtig god til at spise og får varieret mad dagen igennem ... Han må også være rigtig god til at drikke af en kop/glas, når han kan nøjes med 1 flaske dagligt på kun 200ml ... :)
Giver du ham jerndråber? Ellers bør han faktisk få mindst 400ml mme dagligt for at være dækket ind med jern og jeg synes du, i kraft af hans alder, bør indføre en ekstra flaske.
Faktisk tænker jeg, at hans opvågning omkring midnat meget vel kan hænge sammen med behov for en ekstra flaske, men han har på en eller anden måde lært at sove videre uden, hvis bare han kommer ind til jer ... Da I gerne vil have at han bliver i sin egen seng, så synes jeg I skal indføre en flaske her. Det vil for det første gøre at han får de min. 400ml mme som anbefales og samtidig vil det, at I jo kan give ham flasken i hans seng gør, at I forhåbentlig kan få ham til at sove videre der.
I kan forsøge at tilbyde ham en flaske sen aften inden I selv går i seng kl. 23-24, i håb om at han så helt undgår at vågne mellem 00-02, det kunne være rigtig rart for jer alle. Så en ekstra flaske sen aften, som han kan spise mere eller mindre i søvne eller når han vågner af sig selv synes jeg er en rigtig god idé :)
Han lyder til at være en dreng med et godt sovehjerte og det kan være helt normalt at han sover længe om morgenen. Han lyder jo til at trives og have en god evne til at regulere sit behov for søvn, mad osv. ...
Du har naturligvis lidt indflydelse på hvor sent han må stå op, for at dagen kan fungere for jer alle. Hvis han sover meget længe, vil det naturligt påvirke hele dagens rytme og hvis det fungerer bedst, at han vågner kl. 8, så må du gerne vække ham om morgenen. Det sker der ikke spor ved, når han i øvrigt sover så godt som han gør.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke med ham og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske