Brev:
Søvn og putteritual - 7 mdr.
7. december 2009
Alder:
7 mdr.
Søvn og putteritual - 7 mdr.
Hej Helen.
Velkommen tilbage. Tusind tak for dit sidste svar på mine mange spørgsmål, men jeg er ikke helt færdig endnu ;)
Sidst jeg skrev til dig, gik det så godt med vores datters nattesøvn. Hun sov nogle nætter 5-6 timer i træk, men desværre er det langsomt begyndt at gå den forkerte vej igen. Det er som om, at for hver nat sover hun mindre og mindre. Hun vågner nu med 3 timers mellemrum og er meget svær at få til at falde i søvn igen. For et par uger siden kunne jeg vugge hende blidt, og så lagde hun sig til at sove igen. I værste fald skulle jeg synge lidt for hende.
Dette virker dog ikke for tiden. Hun græder hjerteskærende til vi tager hende op på armen. Her falder hun så hurtig i søvn, for at vågne med det samme hun rammer madrassen. Igen græder hun. Nogle nætter er hun endt i barnevognen, fordi jeg simpelthen ikke har kunnet holde til at bære rundt på hende. Her har jeg så trillet hende i søvn.
Jeg ammer hende to gange om natten, og det er den samme historie her. På trods af at jeg kan mærke, at hun er rolig og faktisk sover, så vågner hun med det samme jeg ligger hende i hendes seng og græder. Jeg prøver altid først at vugge hende lidt, men hendes gråd tager hurtigt til og bliver næsten hysterisk, samtidig med at hun laver flitsbuer. Til sidst tager jeg hende op og går rundt med hende til hun falder i søvn.
Når far går ind til hende, tager han hende op med det samme, da han føler, at han bedst får hende til at sove igen på den måde. Jeg er bange for, at vi er ved at skabe en ond cirkel, hvor hun kun kan sove i vores favn. Den har vi ellers kæmpet længe for at komme fra.
Det undrer mig bare, at hun i om end kort periode på to uger kunne sove 5 timer i træk, og nu skal jeg være heldig, hvis hun sover 4. Jeg er klar over, at hun godt kan have lidt motorisk uro lige nu, men ofte ligger hun fuldstændig, som da jeg gik derfra, så jeg føler ikke, det er derfor hun vågner. Hun er ikke begyndt at møfle rundt i sengen endnu.
Generelt er hun meget utilfreds og vred, når hun skal sove. Både om dagen og natten. Hun græder med det samme, jeg begynder at lægge hende ned i barnevognen. Også selv om vi har gået en tur, og jeg kan se, at hun er lige ved at falde i søvn. For ikke at slås med hende, har jeg simpelthen gået hende i søvn. Her græder hun også inden, hun overgiver sig.
Om dagen veklser vi lidt i mellem to og tre lure alt efter hvornår hun står op af sin middagslur. Står hun op før kl. 15, prøver vi med en powernap senere.
Når vi springer powernappen over, er hun meget træt omkring kl.19.30, hvor vi putter hende. Tit er hun så træt, at hun falder i søvn ved brystet. Gør hun det, vågner hun konsekvent 20-30 min. senere og er meget vred. Når dagen slutter ved brystet i stedet for sengen, så kan hun godt vågne 2-3 gange om aftenen, og jeg er næsten sikker på, at det er fordi, hun er faldet i søvn med brystet i munden.
De dage hvor jeg når at tage hende fra før, vågner hun helt op, når hun kommer over i sengen. Her synger jeg og vugger hende blidt. Problemet er, at hun ofte protesterer meget voldsomt, når hun skal give slip. Gråden varierer fra små hulkelyde, til voldsomme skrigelyde og hysteri og så små hulkelyde igen med pauser i mellem, mens hun hovedet drejer fra side til side. Til sidst bliver hun stille og falder i søvn. Det river og slider i mit hjerte, når hun græder, men hun sover altså bedre og længere, når det foregår på denne måde.
Samtidig bliver jeg også vred og frustreret, fordi hun ikke bare kan lægge sig til at sove, når hun nu er træt. Ind i mellem bliver jeg nødt til at gå ud af værelset, fordi jeg bliver så irriteret. Bagefter får jeg så dårlig samvittighed over mine følelser, fordi jeg jo ved, at hun netop ikke gør det med vilje. Jeg vil jo bare, at det skal være let og smertefrit for os begge. Nu har vi praktiseret dette putteritual siden hun var 2 måneder, og det er ikke blevet nemmere.
Jeg går dog fra hende hver aften med tanker om dette putteritual kan skade hende. Kan det? Jeg er jo hos hende hele tiden, aer, synger og schyy’er, men tager hende dog ikke op. Nogle aftener græder hun dog så længe, at jeg alligevel tager hende op. Det er ikke altid, hun vil have brystet igen. Så bliver hun i stedet gået i søvn.
Ellers virker hun tilfreds og glad om dagen og spiser godt. Følger din plan for børn på 7 måneder dog med 6 amninger lidt endnu. Hun er først lige blevet 7 måneder gammel.
Hvad kan vi gøre for at putteritualet bliver nemmere for os alle? Og hvordan kommer vi videre herfra? Jeg har ikke noget imod at bruge tid på at putte. Det ville bare være rart, hvis det kunne foregå under lidt færre protester. Og hvad tror du, der sker om natten?
Glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen den lettere bekymrede mor.