Brev:
Innsoving og amming
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Innsoving og amming
Hei Helen!
Tusen takk for ditt forige svar. Nå trenger jeg noen flere tips fra deg.
Gutten min er snart 10,5 mnd. Han har sluttet å drikke bryst om dagen for lenge siden, men er fortsatt veldig intereesert om kvelden, natta og om morgenen. Han får ca 3 ammemåltid i døgnet. Jeg vet at du anbefaler kun to ved 10 mnd, men han spiser masse mat, så det går ikke utover matinntaket.
Vi har en liten utfordring om kvelden. Han tar ikke brystet før han er veldig trøtt, og han skal helst sovne med brystet i munnen. Han sovnet med brystet i munnen til han var ca 6 mnd. Etter det har han bare unntaksvis sovnet slik - bortsett fra de siste ukene. Han har begynt å suge en del. Så slipper han. Vil ikke ha mer. Etter 5 min, og da er han enda trettere, vil han ha bryst igjen. Hvis han ikke får det, blir han kjempesint. Noen ganger gir jeg ham bryst til han er så trett at jeg bare kan legge ham ned i sengen. Andre ganger gir jeg ham ca tre forsøk. Etter det får han ikke mer.
Jeg er usikker på hvordan jeg skal gripe fatt i dette. Hvor mange forsøk skal jeg gi ham? Det er tydelig at han må være trett for å ville ta bryst, men det er ikke riktig at han skal sovne slik nå som han er så gammel. Han klarer ganske ofte å sovne alene i senga. Noen ganger må han bysses først, andre ganger ikke.
Vi har ikke gjort noen spesiell sovetrening med ham. Bare tatt ting gradvis. Han gråter forholdsvis lite, og er en meget enkel, om ektremt aktiv gutt. Men i de tilfellene han ønsker å sovne ved brystet, men ikke får lov, er det masse hyling før han sovner.
Bør jeg slutte å amme han om kvelden for å unngå at han blir forrvirret? (Noen ganger får han viljen, andre ganger ikke). Tror egentlig han har behov for melk og kos om kvelden. Evt noen andre gode tips?
Hva med natta? Hvor gammel bør han være når jeg slutter med melk mellom 7 og 6? Han får fortsatt melk 1 gang om natta. En sjelden gang 2. Hvis han våkner er han veldig vanskelig å legge igjen uten bryst, spesielt tidlig om morgenen.
På forhånd tusen takk!