Svar: Innsoving og amming
7. december 2009
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at du kunne bruge mit sidste svar og det er rigtig godt at du nu er stoppet helt med at amme om dagen. Det betyder jo også at din dreng i løbet af dagtimerne fint kan falde i søvn og sove sine lure uden afhængighed af bryst :)
Jeg ser ingen problemer i at du lige nu ammer ham 3 gange - aften, sen aften og tidlig morgen. Der er som du skriver ingen umiddelbar påvirkning af hans indtag af mad og det virker faktisk heller ikke som om at han er afhængig af brystet for at kunne skifte søvnfase - han er naturligt afhængig af brystet inden han skal sove og har lige nu brug for brystet lidt ekstra og det er helt okay. Der hvor man skal være opmærksom er, når og hvis barnet begynder at vågne mel 1-2 timers mellemrum kun for at få bryst for så at kunne sove videre. Sådan er det jo ikke hos jer.
Vi vågner alle sammen 10-15-20 gange hver nat, skifter stilling, sparker dynen af, putter os lidt mere osv. og normalt er vi ikke opmærksomme på disse små opvågninger, men ændrer lidt på tingene og sover roligt videre. Den evne har din dreng, han er ikke afhængig af at få brystet i munden, for at kunne sove videre og det er super - det er ligesom det skal være. Det er først, hvis han begynder at få afhængigheden af brystet hele natten at du skal være bekymret :)
Så at han lige nu ammes lidt, slipper, søger brystet, ammes lidt igen osv. for at falde til ro og overgive sig til natten - det synes jeg lyder helt okay. Hvor mange forsøg du skal give ham, afhænger af hvordan han virker og hvad der virker for jer begge. Det lyder meget fint det du beskriver at han nogle gange får brystet til han er så træt at du bare kan lægge ham i sengen og at du andre gange kan lægge ham lidt før. Det er okay at du ikke har nogen speciel sovetræning lige nu, som du beskriver det, men i stedet lytter til din dreng og hans behov.
Jeg tror egentlig også at han har "behov for melk og kos om kvelden" og det skal du give ham :)
Det lyder som om at din dreng har særlig meget behov for brystet om aftenen og tidlig morgen, så måske er det amningen omkring midnat der først skal fjernes hos jer. Det kan du stille og roligt forsøge på den næste månedstid. Start med at give ham brystet, men se om du kan afkorte amningen, så han får brystet mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære og i stedet nøjes med kærtegn og beroligende ord.
Mange børn trives rigtig godt med at få bryst inden putning og så igen meget tidlig morgen f.eks. kl. 04 og har det sådan til de er ca 12 måneder gamle. Herefter fjerner man som regel den tidlige morgenamning og amningen inden putning om aftenen, kan så bibeholdes sålænge både mor og barn har det godt med det og på sigt erstattes med en kop mælk og en godnathistorie i stedet for :)
Jeg håber du kan bruge ovenstående tanker lidt videre, rigtig meget held og lykke og rigtig god jul! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske