Svar: Sutteflaske og mælkebehov
7. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Marie
Det er altid problematisk at stoppe amning, når barnet ikke er mere end 6 måneder og nægter at tage imod en flaske. For mælkebehov = væskebehovet er stort. De fleste børn vil i 6 måneders alderen drikke mellem 800-1000ml mælk i døgnet, ofte fordelt på 6 amninger eller 6 flasker og det er rigtig meget ved siden af den skemad barnet også får.
Nogle gange sker der ting, der gør at amningen må stoppes om barnet vil det eller ej. Det kan være medicin der gør amningen umulig eller at mor f.eks. bliver indlagt, så mor og barn må være adskilt. Når disse situationer opstår så lykkes det som regel at få barnet til at acceptere en flaske på et tidspunkt, men det er naturligvis ikke uden problemer og uden en masse voldsom gråd og protest.
Man kan vælge at være hård og sige at hun må få flasken og hun vel på et tidspunkt tager imod, hvis hun er tørstig nok ... sådan kan det være ... men det er naturligt ikke ønskeligt, hvis man kan gøre noget andet.
Har du prøvet at malke ud, så det er din mælk der er i flasken? Det hjælper nogle gange og kan gøre at hun vil acceptere den.
Du kan også prøve at have hende liggende ved dit bryst og så når hun har spist lidt hos dig, tage hende fra og stikke flasken i munden på hende for at se om hun så vil acceptere den.
Nogle gange er det også nødvendigt at lade hende passe af en anden som ikke lugter af mælk og som af gode grunde ikke kan amme. Hvis mor er væk og amningen er udelukket, så vil barnet nogle gange acceptere flasken, selvom det holder hårdt.
Du kan prøve at give hende mme af en tudkop - en gammeldags tudkop, hvor hun ikke skal sutte for at drikke, men hvor du bare hælder og så løber mælken ud.
Du kan også prøve at holde hende i din favn og give hende små sprøjter med mme. Du kan med en engangssprøjte (f.eks. 10ml) dryppe mme i munden på hende, nogle gange vil hun måske kunne sutte på sprøjten selv og suge stemplet i bund. Simpelthen for at vende hende til smagen af mme, hvorefter hun så måske vil acceptere flasken.
Det er problematisk at du har svamp på brystet og store smerter - det er naturligvis uholdbart - har du talt med lægen og er du blevet rådgivet omkring det rette behandling? Du skal være opmærksom på at hvis du stopper med at amme fra den ene dag til den anden, så vil du meget let kunne få en brystbetændelse og det kan give dig flere problemer. En nedtrapning kan derfor være ønskelig, hvis du gerne vil stoppe, så dit bryst kan følge med og du kunne her f.eks. malke ud i stedet for at amme og så give din datter din mælk på flaske eller kop - så hun i hvert fald får noget at drikke.
Med hensyn til svamp på brystet, så behandles dette bedst med brentan-gel og det er vigtigt at du smører begge bryster og at din datter også behandles. Hun skal behandles i munden og evt. også i numsen, hvis hun er rød der.
Derudover bør du følge disse råd:
- Vask dine brystvorter med danskvand før og efter hver amning. Danskvand har en sur pH som hæmmer svampevækst. Du kan med fordel også bruge lidt danskvand i din datters mund, tag snippen af en stofble omkring din finger, dyp den i danskvand og drej den rundt på hendes tunge, kinder og gummer, hvor svampen kan sidde.
- Lad brysterne få lidt luft og det er meget vigtigt at du bruger en BH af bomuld og ikke kunststof. Kunststof skaber et klima som svampen trives godt i og det gør bomuld ikke.
- BH, sengetøj og lignende vaskes ved mindst 60 grader
- Vær meget omhyggeligt med hygiejnen og håndvask både ved bleskift, toiletbesøg osv.
- Brug ammeindlæg, gerne engangs, som kan skiftes ud og kasseres mellem hver amning, så brystet hele tiden holdes rent og tørt.
- Undgå søde madvarer og drikke, da svampe lever af sukker. Forsøg at undgå hvidt brød, spis gerne syrnede mælkeprodukter som A38 eller tykmælk. De indeholder acidophilus kulturer, der gode til at genoprette en naturlig bakterieflora indefra.
- Hvis din datter bruger sut, suttebrik, flaske, du bruger brystpumpe eller lignende hjælpemidler så er det vigtigt at alle ting koges. Det er ikke nok at skolde det - faktisk siger man at det skal koges i 10 minutter for at man kan være sikker på at svampevæksten er helt væk.
Hvis du allerede gør disse ting og oplever at der ikke sker nogen bedring, så kan det være en god idé at bede lægen om at få en Fluconazol behandling. I mildere tilfælde giver man 50-100mg dagligt i 1-2 uger. Ved mere udtalt infektion kan man give 200mg som mætningsdosis første dag og herefter 100mg dagligt i 14 dage. Det anbefales at man sideløbende med dette stadig smører med brentan og huske de hygiejniske retningslinier og gode råd.
Det er fint at du har forsøgt at nedsætte ammefrekvensen, så du ikke ammer mere end 6 gange dagligt - i stedet kan du så forsøge med en flaske de pågældende tidspunkter.
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes/flaske og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til formiddagslur - omkring 7 måneders alderen kan denne amning/flaske ofte springes over
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleret med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes/flaske, evt. lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop
powernappen her begynder ofte at kunne blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop
Ammes / flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover til næste morgen tidlig uden mælk
Jeg håber at ovenstående tanker, råd og plan for dagen hjælper dig lidt videre på vej til en brugbar løsning for jer alle. Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske