Svar: Grøntsager!!
8. december 2009
Alder:
22 mdr.
Kære bekymrede mor
Det lyder som om at I har gode og sunde spisevaner hjemme hos jer - rugbrødsmuffins lyder rigtig lækkert!
Det er meget naturligt at hun spiser mere og mere selektivt og umiddelbart tænker jeg at lysten til mere varieret mad, må komme igen stille og roligt. Hun har jo tilsyneladende spist rigtig godt og varieret så udgangspunktet for at gøre det igen er rigtig godt ...
Jeg tænker at du skal forsøge ikke at gøre alt for stort et nummer ud af det, men give hende den mad som I andre spiser og så lad hende spise det hun vil. Børn vil ofte helst have maden adskilt og bryder sig ikke om at vi 'skjuler' noget for dem, så prøv om du kan give tingene meget adskilt og gerne serveret så farverne appellerer til appetitten og lysten til at spise.
Hun kan godt begynde at få lidt råkost nu og mange børn spiser hellere rå grøntsager end kogte og stegte grøntsager. Da hun godt kan lide frugt, så er det en god idé at mixe disse ting. Du kan f.eks. sagtens lave en finthakket gulerodssalat, mixet med spidskål, rosiner, ananas og æbler og på den måde både få lidt gulerod og lidt kål i hende.
Ærter, majs, rød peberfrugt, tomat, agurk, en kartoffelbåd eller lidt let svitsede eller kogte rodfrugter som pastinak eller persillerod kan gives som tilbehør til rugbrøddet til frokost. Netop farverne og det at grøntsagerne serveres adskilt kan gøre det mere interessant. Det gør ikke noget at det kun er ærter hun spiser den ene dag, hvis hun så spiser lidt majs den næste - det er vigtigt at du ser på hendes samlede indtag over flere dage, for at få et indtryk af om hun spiser lidt fra alle fødevaregrupper :)
Du skriver at hun ikke er til sovs, men måske er hun til dressing. Nogle børn synes i hvert fald at grøntsager smager bedre og er sjovere at spise, hvis de kan dyppe i lidt dressing ...
Grøntsager kan også blandes med frugt til en grøntsagssmoothie efter devisen "drik dine grøntsager". Du skal her være opmærksom på at syren fra frugterne kan være ødelæggende for tænderne, men blandet med lidt A38 kan syren neutraliseres lidt. Det kan godt tænkes at hun vil drikke forskellige grøntsager hvis de f.eks. er blendes sammen med æble, da hun er glad for æblesaft :)
Jeg håber ovenstående tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske