Svar: Rutine og mad
8. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Michelle
Nu hvor din datter er blevet 6 måneder, så er det rigtig fint at øge hende til 3 skemåltider dagligt og derudover også gerne 1-2 mellemmåltider.
Med den alder hun har nu, er det en god idé at give hende de lidt grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, så får hun flere fibre, mere jern osv. via kosten. Derudover må du gerne variere hendes grøntsagsmos så meget som muligt og maden må gerne stille og roligt begynde at tage udgangspunkt i jeres mad.
Du kan lave mos af alle grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), avokado osv. Også f.eks. græskar kan bruges og rodfrugter med smag er ofte et hit.
Visse grøntsager som f.eks. selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Hun må meget gerne få det, men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Når hun er godt igang med grøntsagsmosen og har fået lidt mere smag og variation, så varierer du yderligere ved at begynde at tilsætte kogt kød og fisk. Kylling, kalkun, svin, kalv, lam, okse, and osv. kan gives og det er en god idé at koge det eller lave det i ovn. Du kan lave kødboller, som du har liggende i fryseren, men du kan også give hende indmaden af en frikadelle, hvis I andre får det, moset ned i grøntsagsmosen.
Fisk skal på samme måde som kød laves i ovn eller koges og du kan give f.eks. fede fisk, som især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og hun må gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Lidt sovs på grøntsagsmosen til at give smag og tilføre lidt ekstra fedtstof, det kan være lidt smørsovs eller lidt tomatsovs. Hvis I skal have en kødsovs, hvor kødet har stået og småsimret på panden i tomat med lidt milde krydderier som timian og oregano, så må du også gerne give hende lidt af det.
Maden skal fortsat blendes fint, så hun får en konsistens hun kan kapere - men der skal mere og mere smag og kraft i maden, jo mere forskelligt du kan give hende, jo bedre er det faktisk.
Maden energiberiges ved at du bruger modermælkserstatning i grød og mos og tilsætter en tsk fedtstof i al hjemmelavet mad. Det er en god idé at skifte mellem de forskellige typer fedtstof, så hun får f.eks. smør eller smørlignende produkter i en grød og forskellige typer olie i en grøntsagsmos.
Derudover er fisk en rigtig god fedtkilde til børn, netop via fisk får vi de vigtige Omega-3 fedtsyrer så stille og roligt vil det være godt at give hende fisk dagligt. Også kød er vigtigt for væksten, især på grund af proteinindholdet.
Du skal ikke umiddelbart være bekymret, det lyder som om at din datter spiser godt, nu skal I bare have mere variation ind i dagplanen.
Mit forslag til en dagplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med kød eller fisk, vand af kop. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Se i babykøkkenet her på siden, hvordan du laver rugbrødsbjælker :)
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13-13.30 - tidspunktet afhænger af hvor sen og hvor lang en formiddagslur hun har taget
Eftermiddag 16: Ammes, kan evt. tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen
Powernappen begynder ofte at blive sprunget over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med lidt brødskorper eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20, puttes i egen seng
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge sider og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen hjælper dig lidt videre.
Med hensyn til vægtkurver, så kan du gå ind i livets bog her på siden i medlemsklubben og indtaste din datters længde og vægtmål - så kan du se hvordan hun ligger :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske