Svar: Søvn - både nat og dag, samt stop med flaske?
8. december 2009
Alder:
11 mdr.
Kære Camilla
Jeg synes det er synd at fjerne flaskerne fuldstændig når lillepigen om 3 uger skal starte i institution. Det er to store omvæltninger oven i hinanden og jeg synes det må prioriteres at hun falder tryg og roligt i søvn og sover godt om natten, så hun har overskud til den nye dagligdag der venter. Jeg synes derfor hun skal have lov til at have sine flasker, de to flasker ligger også på et tidspunkt, hvor de ikke påvirker hendes appetit. Dog skal du sikre dig at det ikke er afhængigheden af flasken, der gør at hun vågner hyppigt om natten.
Så flasken inden putning bibeholdes indtil hun er kørt ind i institution og flasken sen aften får hun stadig væk og den kan du så stille og roligt over den næste måned til 1½ begynde at trappe ned i mængde, så hun får mindre og mindre og tilsidst helt kan undvære.
Når hun falder i søvn om aftenen, så er det vigtigt at hun ikke falder i søvn med flasken i munden, men lige når at registrere at hun sover i sin seng og at hun kan overgive sig til søvnen uden at være afhængig af flaske og af at sutte.
Vi har alle brug for det der hedder søvnassociationer. Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter forbinder flasken med at skulle overgive sig til søvnen og dermed er afhængig af at have den i munden for at kunne sove, så er det derfor hun vågner og søger efter flasken hele natten igennem.
Hun skal altså stadig have lov til at få sin mælk, men det er vigtigt at du fjerne flasken og hjælper hende til ro uden denne afhængighed lige der, hvor hun rent faktisk kan lulles til ro på anden vis.
Derudover så sover din datter jo forholdsvis meget i løbet af dagen og det er vigtigt at du medtænker at hun samlet kun kan sove en vis mængde tid, så hvis hendes dagslur fylder 3½-4 timer, så vil nattesøvnen naturligt være kortere. Ofte ved at barnet ikke kan puttes så tidligt, eller ved at barnet vågner meget tidligt om morgenen - men nogle gange er reaktionen også at barnet vågner midt om natten ...
Derfor kan det være relevant at se lidt på hendes dagsrytme og evt. afkorte hendes dagssøvn lidt, hvis du gerne vil have at hun kan sove en lidt længere og måske mere sammenhængende nattesøvn :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske