Svar: Vil ikke ligge på maven - 3 mdr.
2. juni 2004
Alder:
3 mdr.
Kære LKT
Det er fint at I er meget opmærksomme på at få jeres datter lagt på maven dagligt. Det er vigtigt for hendes videre udvikling, da det er fra maven at hun lærer at trille, krybe og kravle.
Puslebordet er et godt sted at starte. Hæng gerne et spejt op på væggen ved puslebordet, så hun kan ligge på maven og få øje på sig selv i spejlet. Et spejl er også godt at ligge foran hende, når hun ligger på gulvet og her kan I evt. hjælpe hende lidt op ved at anbringe en lille pude under brystkassen.
Derudover så er det fint at I har hende liggende på jeres bryst (det er også skønt så længe man kan det!) og hun må også gerne ligge på maven på jeres skød. I kan også være hende på jeres underarm, så hun har sin mave mod jeres underarm. En stilling der også er rigtig god, hvis hun har lidt ondt i maven nogle gange.
Tilsidst vil jeg lige sige at det altid er en god idé at gøre det til en vane at lægge hende fra jer på maven, altså når hun er vågen og bliver lagt på et tæppe. Stat på maven og når hun så bliver træt, så kan hun komme om på ryggen.
Held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske