Svar: Tvillingerytme - 4 mdr.
8. december 2009
Alder:
4 mdr.
Kære Katrine
Tillykke med dine dejlige børn, det lyder som om at de har haft det rigtig godt, trods en tidlig start på livet, det er rigtig dejligt. Det er et godt udgangspunkt for tiden videre frem.
Det er superflot at du har ammet dem i 7 uger og det er naturligvis helt okay at du har valgt at gå over til flaske. Det kræver en del overskud at stå med to for tidlig fødte børn og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.
Det er rigtig godt at du forsøger at arbejde på en fast rytme for dagen og at du forsøger at give dem mælk på nogenlunde samme tidspunkt dagen igennem, så de også kan sove på nogenlunde samme tider. Der vil naturligt altid være lidt variation, når man har to - men det er okay. Rytmen bliver lidt lettere, når de begynder med skemad, det vil her være relevant at de får maden til nogenlunde faste tider i løbet af dagen og det vil endnu mere en flasken være med til at påvirke deres indre ur og dermed deres søvn.
I forhold til deres alder, så skal du arbejde på at de sover 3 lure dagligt og som du beskriver det lige nu, så lyder det som om at de sover deres 3 lure lidt for tidligt, hvilket betyder at deres eftermiddag bliver enormt lang. Derfor sover og vågner de hele tiden sen eftermiddag og aften og det er således rytmen I skal forsøge at ændre lidt på.
Det lyder lidt som om at den vågenperiode de har mellem kl. 6-7 måske skulle afkortes lidt. Så det bliver en naturligt opvågning som en del af nattesøvnen, hvor de får mad, men straks sover videre. Jeg vil derfor foreslå dig ikke at stå op med dem kl. 6, men i stedet give dem flasken og forsøge at få dem til at sove videre og så først lade dagen starte kl. 7.30 eller hvornår de så vågner igen.
Hvis du allerede kan ændre rytmen om morgenen, så vil du kunne ændre deres tidspunkter for lur hele dagen igennem og vil undgå at de få så lang en vågenperiode sidst på dagen og det vil give mere ro.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 06: Får flaske og sover videre, forsøg ikke at stå op, men giv dem flasken og lul dem til ro med det samme
Morgen 7.30: Vågner, bliver skiftet, får rent tøj på osv. Pludrer, leger i kravlegård og hvad I nu ellers gør om morgenen.
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes herefter til formiddagslur. Det vil sige at i stedet for at de får en tidlig morgenlur og en tidlig middagslur, så forsøger du nu at indføre en formiddagslur i stedet.
Frokost 12-13: Flaske igen
og puttes til middagslur. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur de har taget.
Eftermiddag 16: Flaske igen
Og her ligger så deres 3 lur på dagen. Nogle børn sover sen eftermiddag, andre først tidlig aften - igen afhænger det helt af hvor lang middagsluren har været. Men det vil hjælpe jer, at få ændret rytmen, så børnene får en 3 lur her og ikke slatsover hele eftermiddagen og aftenen med gråd ind i mellem.
Aften 19.30: Flaske og alt efter hvor sent den 3 lur ligger afpasse flaske om aftenen og puttetidspunkt
Sen aften 23-24: Flaske og sover herefter videre. De fleste børn har stadig i dine børns alder behov for at få mælk midt nat, så måske skal du også give flaske kl. 03 ...
Mit råd til jer er altså at du forsøger at holde morgenluren som en del af natten og ikke får startet dagen alt for tidligt og så arbejder på en rytme med 3 lure dagligt derefter. Håber planen viser dig hvordan :)
Med hensyn til kontakt og smil til alle og enhver, så skal du lige nu glæde dig over at dine børn virker trygge og nyder at pludre. Det er positivt og rigtig godt. De skal nok blive mere reserverede med tiden og de skal nok nå et punkt, hvor det kun er mor der kan trøste. Det kommer ganske givet stille og roligt.
De første tegn på at dit barn er i færd med at knytte sig til dig er, at barnet følger dig med øjnene i rummet, når du bevæger dig rundt, barnet smiler mere til dig end til fremmede, og det er dig som bedst trøster, når den lille bliver ked af det eller bange. Banet bruger dig som sikker base, hvorfra verden kan udforskes og observeres. Siddende på mors skød er barnet ofte lidt mere modig og tryg ved at mærke verden.
Omkring 4 måneders alderen (og her er du nødt til at korrigere) vil nogle mødre opleve at barnet begynder at vægre sig lidt overfor fremmede. Barnet begynder at skelne mere tydeligt mellem om det er hjemme eller ude, i favn hos mor eller en anden og reagerer mere tydeligt, hvis fremmede pludselig holder.
Omkring 8 måneders alderen oplever man det rigtigt. Her hvor barnet begynder at kravle og skal til at bevæge sig ud i verden på egen hånd, her vil barnet ofte også blive lidt mere morsyg og tryghedssøgende.
Så ro på - tingene ændrer sig hele tiden :)
Pas godt på hinanden alle sammen og rigtig god jul.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske