Svar: Kan godt lide at drikke
8. december 2009
Alder:
17 mdr.
Kære Maibrit
Som udgangspunkt synes jeg det er super dejligt at din dreng er god til at drikke og det er rigtig godt at han både drikker vand og mælk. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke drikker så meget at det tager pladsen op for mad i maven, men det går jeg ud fra at du har helt styr på :)
Det er fint at lade ham få lidt at drikke undervejs i måltidet, de fleste af os har det bedst med at drikke imens vi spiser, det er de færreste der kan spise og så slutte af med at slukke tørsten. Men det er en god idé at du lige forsøger at huske ham på, at han også skal spise noget af sin mad. Så når han har fået lidt at drikke, så sætter I koppen lidt væk og du fortæller ham at han skal spise og så får han lidt at drikke igen om lidt. Koppen er der, venter på ham, men han skal lige spise lidt først.
Du må altså godt holde fast i at der er lidt regler omkring indtag af mad og drikker som her skal følges lidt :)
Vær opmærksom på at saftevand hæver blodsukkeret og gør at han måske ikke føler samme sult, som hvis han kun drikker vand.
Du skriver at din dreng ikke virker specielt tørstig, men bare godt kan lide at drikke, han synes det er sjovt. Det er helt fint og helt normalt, det hører alderen til. For en god ordens skyld skal det dog her lige nævnes (mange læser jo med) at hyppig tørst kan være et af symptomerne på sukkersyge. Hvis barnet drikker utrolig meget skal man derfor være ekstra opmærksom. Et barn med sukkersyge vil dog ofte også have blandt andet hyppig vandladning, virke forkvalmet, kaste op, have hovedpine, mavepine, have kløe og være meget træt - samtidig vil barnet alment ikke virke rask.
Valdemar har ikke sukkersyge det er jeg ret sikker på, men så er oplysningen givet videre :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske