Brev:
Most mad og grød
8. december 2009
Alder:
9 mdr.
Most mad og grød
Hej Helen,
Efter at have stillet dig mange spørgsmål omkring søvn, er det nu mere kosten, som jeg har spørgsmål til:
Min datter er snart 9 mdr., og trives generelt godt. Hun er endelig blevet glad for skemad, det tog fra hun var 4 mdr til hun var lidt over 7 mdr at vænne hende til!
Men: Jeg har svært ved at få andet i hende end most/pureret mad og grød i hende. Jeg kan jo læse mig til, at mange andre børn spiser rugbrødsstykker, små stykker frugt, ost i stænger, bolle med smør osv. Hun er ved at kaste op og får det i den gale hals hver gang jeg prøver! Det gælder også det bløde "Bondebrød". Med det resultat, at hun får grød (godt nok flere forskellige slags) både til morgenmad, formiddagsmad og eftermiddagsmad. Lidt ensformigt, synes jeg.
I forhold til smag er hun absolut ikke kræsen, for den mad jeg moser til frokost og aftensmad er alt muligt forskelligt, lige fra kødsovs og lasagne, til fisk og rejer og meget andet.. men det skal som sagt være godt most!
Så mit spørgsmål er: Hvordan kommer vi videre herfra, så især mellemmåltiderne kan blive mere varierede?
Det skal lige nævnes, at hun som spæd kastede meget op, hun kunne ligesom ikke holde modermælken i sig, og generelt er hendes mave svær at stille tilfreds og har været det altid.
Hun er også forstoppet, og hun får Movicol dagligt, hvilket bringer mig på sidste spørgsmål: Kan vi gøre andet for at afhjælpe problemet med forstoppelse? Hun er ikke så meget for at drikke vand, kun en enkelt slurk kan vi få i hende. Vi koger det i øvrigt, og den mme hun får i maden er den grønne syrnede..
Vi skal vel passe lidt på mælkeprodukter, som fx tykmælk? Pt får hun absolut ingen mælkeprodukter!
Tak for dine altid grundige svar!
Kærlig hilsen
Helle