Svar: Most mad og grød
8. december 2009
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Det er rigtig godt at du blender al jeres mad, så hun får masser af smagsvariation og mad der så vidt muligt tager udgangspunkt i den mad I spiser. Det kan også sagtens være at din datter hører til dem der skal have lidt mere tid, for at lære at tygge, måske har hun ekstra følesomme 'brækreflekser' og så er det sådan. Mad får hun jo og det skal nok komme :)
Men det er naturligvis vigtigt at du forsøger lidt hver dag og det er her en rigtig god idé at give hende maden adskilt, så de små bidder hun får, giver du hende med fingrene og prøv her at komme dem ind i siden af munden på hende, så hun med det samme tygger sammen omkring dem. Hvis de kommer ind forrest i munden så er risikoen for at hun bare synker og ikke får det tygget større.
Det du så giver hende med ske skal stadig være blendet og hun skal således forberedes på at der er forskel - når hun får noget med ske, så skal hun bare åbne munden og synke, når du giver hende maden direkte i munden, så skal der tygges. Det kan hjælpe hende til at skelne.
Derudover er det super vigtigt at du giver hende brødskorper, frugt osv i hånden som hun selv kan sidde med og øve sig på. Netop hvis hun har lidt følsomme 'brækreflekser' så kan det at skulle putte noget i munden og finde ud af hvor langt i munden det kan komme, være en rigtig god øvelse.
Det er også vigtigt i 9-10 måneders alderen at begynde at øve lidt pincetgreb og prøv her med lidt rosiner. Dem elsker de fleste små børn og det vil give dig en idé om, hvorvidt hun kan kapere små bidder eller ej ... Går det med rosiner, kan du jo give hende små hapsere af brød, bolle, frikadelle, osv. i samme størrelse og stille og roligt øge størrelsen af det hun får.
Det der er med rosiner er at hun ikke må få for mange af dem - max 50g om ugen, hvilket svarer til de 3 helt små æsker. Men en æske om ugen er også rigeligt at øve sig på, hvis det kommer dertil :)
Hun må meget gerne få tykmælk og det kan godt have en god virkning på hendes mave. Det virker altså anderledes end f.eks. sødmælk. På tykmælk kan du komme frugtmos, revne æbler, friske bær eller måske lidt rugbrødsdrys - igen for at vende hende til mad med lidt mere struktur og bid.
Hendes sparsomme indtag af vand er nok en væsentlig grund til forstoppelsesproblemerne, så det kan være en god idé at få hende til at drikke lidt mere. Hvordan får hun movicolen? Det kan være en god idé at blandet det op i vand og lade hende drikke det - så får hun både væske og movicolens virkning på en gang.
Frugt er også godt til at sætte gang i maven og grøntsager og fibre - men igen gælder at der skal væske til - ellers virker for mange fibre jo forstoppende. Det er også vigtigt at hun stadig får masser af fedt i sin mad og du må meget gerne give hende sovs på mosen. Det er med til at smøre og kan få maden til at glide lettere - både ind i munden og igennem systemet. Så de lidt gammeldags retter med hakket kød og sovs er ofte en god idé og også ofte et hit hos børn.
Jeg har tidligere sendt dig en plan for dagen, den kan du fortsat følge. Det er helt okay at du supplerer most mad med små bidder for at vende din datter til det - det behøver ikke være mange, bare lidt ved hvert måltid, så kommer øvelsen stille og roligt :)
Fortsat held og lykke og rigtig god jul :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske