Svar: 3. måltid skemad
8. december 2009
Alder:
6 mdr.
Kære Tine
Tillykke med lillebror :)
Jeg synes helt klart at du skal introducere en morgengrød frem for at give yoghurt om eftermiddagen med den alder din dreng har. Det er korrekt at han godt kan få lidt surmælksprodukt når han er 6 måneder gammel, men der er tale om max ½ dl. og som udgangspunkt skal han ikke have komælk før han er noget ældre. Når vi anbefaler komælk fra 6 måneder, så er det fordi I som familie så kan spise det samme, så hvis du laver en kartoffelmos med sødmælk eller du laver lidt sovs, så kan din dreng fint få lidt af det.
Hvis du ammer om natten kl. 02, så vil din dreng sandsynligvis fortsat have behov for mælk om morgenen kl. 7.30 og have behov for at starte dagen med det. Så må du rykke morgengrøden som en formiddagsmåltid inden luren i stedet for. Men de dage, hvor han først behøver bryst kl. 04 eller lidt senere, kan du sagtens starte dagen med grød kl. 7.30.
En plan for dagen, hvor du har ammet kl. 04 eller lidt senere, kunne se således ud:
Tidlig morgen 04/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker i hånden (se i babykøkkenet her på siden hvordan du laver dem), agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes og tilbydes igen evt. lidt frugtmos og frisk frugt som om formiddagen, vand af kop.
Powernappen springes måske over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, igen lidt brødskorper, agurk eller andet at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften / tidlig nat: Amning efter behov
Hvis den sidste amning ligger f.eks. kl. 02, så kan du stadig vælge at amme tidlig morgen f.eks. kl 06 for at få din dreng givet mælk og samtidig er det tidsmæssigt helt okay i forhold til det 3. skemåltid.
Hvis du er nødt til at amme om morgenen mellem kl. 7-8 så flytter morgenmåltidet sammen med formiddagsmåltidet og så kan planen se således ud:
Morgen 7.30: Ammes og vågner med amning, dagen begynder
Formiddag 9: Havregrød med frugtmos, vand af kop og suppleres med lidt frisk frugt i hånden at sutte på.
Ammes evt. igen og puttes til formiddagslur 9.30-10
Ammes og puttes til middagslur osv. og dagen fortsætter som ovenfor.
Du kan altså godt være let fleksibel omkring morgenamning og morgengrød, hvis du føler at amning er nødvendigt for ikke at få brystbetændelse, så må du naturligvis amme :)
En anden mulighed er at du forsøger at amme din dreng sen aften inden du selv går i seng, så du får lagt det ekstra måltid ind der. Ved at amme kl. 23-24 (hvis du kan holde dig vågen) kan du være heldig at han begynder at kunne sove til næste morgen tidlig kl. 06, bliver ammet igen og derefter sover og vågner parat til grød kl. 8.
Lige nu sover han jo et rigtig langt stræk fra 20 til 02/04 altså faktisk 6-8 timer uden mælk og det kunne da være dejligt, hvis han kunne sove fra 23 til 06 i stedet for. Når du tager ham op om aftenen, så lægger du ham bare til brystet, de fleste børn vil kunne spise i søvne :)
Håber du kan bruge mine tanker og planer for dagen videre frem, held og lykke.
Rigtig god jul!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske