Brev:
Rytmeskift?
8. december 2009
Alder:
9 mdr.
Rytmeskift?
Hej Helen
Vores datter er nu 9 mdr. I den seneste tid er det som om hun er ved at lave om på sin rytme og jeg vil gerne hjælpe hende til at finde sig til rette som 9 mdr baby.
Mine spørgsmål går på amning, sovevaner og opstart i dagpleje.
Vores døgn:
04-05.00 amning
06.30 vågner
07.00 havregrød + vand
08.30 formiddagslur i 1 - 1 1/2 time
09.30 formiddagsmad (1/2 bolle + mme i kop)
11.30 frokost (bondebrød med fisk/leverpostej + mme i kop)
13.00 middagslur i 1 time
15.00 øllebrød med frugt + vand
18.00 aftensmad + mme i kop
19.30 amning
24.00 amning
Hendes 19.30 amning kører ikke særlig godt mere - hun bider og vil rejse sig. Hun får dog drukket mælken. De andre to amninger går fint. Skal jeg bare droppe kl. 19.30? Skal hun have flaske istedet for eller er det ikke lidt sent at begynde på flaske nu? Jeg synes det svinger meget hvad hun får drukket i løbet af dagen i kop og jeg er derfor urolig for at fjerne væske fra hende kl 19.30?
Hun skal starte i dagpleje om 1 mdr og jeg er lidt urolig ifht hendes sovevaner. Jeg har ladet mig fortælle at dagplejer oftest gerne vil have at børnene kun sover en gang dagligt men tilgengæld i længere tid. Vores datter kan simpelhen ikke holde sig vågen mere end 2 timer om formiddagen, efter hun er vågnet. Vi leger og spiser men hun græder og gnider øjne efter 2 timer. Hvordan kan jeg hjælpe hende hen imod dagplejens rytme? Og hvad er egentligt normalt for en på det tidspunkt 10 mdr?
Vores datter spiser ikke særlig meget ved hver måltid, fx laver jeg stadig kun morgengråd af 1/2 dl havregryn + mme som hun måske spise det halve af! Til frokost spiser hun svarende til en 1/2 skive bondebrød og øllebrød og aftensmad er også kun halve potioner?
Hvordan hjælper vi hende bedst med at være 9 mdr?
Tusinde tak for altid gode råd og vejledning.
Fynboen